Wexthuset

En blomstrande försäljning

Bakom Wexthuset finns passionerade växtälskare och hobbyodlare med många års praktisk erfarenhet av odling både i större och mindre skala. De har funnits sedan 2002 då de började sälja pelargonsticklingar på nätet. Idag erbjuder de ett brett sortiment av kvalitetsprodukter för odling och trädgårdsskötsel.

+144 %

Så mycket ökade Wexthusets intäkt med 2015 jämfört med 2014.

2015

Året då Wexthuset hade 158 % fler transaktioner än året innan.

81 %

Så många fler sessioner hade Wexthusets e-handel 2017, då de fick en ny webbsida, jämfört med 2016.

Behov

2015 satt Wexthuset i möte med Viva Media och berättade att de ville öka försäljningen via sin e-handel. De var redan tekniskt kunniga men behövde de hjälp med att utveckla sitt koncept och hitta ett tillvägagångssätt för att nå längre. Wexthuset ville också bredda sin målgrupp och nå ut till de män och kvinnor i åldern 26-65 som är benägna att köpa deras varor.

 

Vivas lösning

När samarbetet startade 2015 var det till en början fokus på sökmotormarknadsföring (SEM), vilket innebar ett gediget arbete med annonskampanjer i Adwords. Det fick snabbt en konverterande funktion för företaget.

Sökmotoroptimering (SEO) fasades in och vi skapade en helt ny marknadsanpassad sajtstruktur som placerade Wexthuset högre upp sökmotorerna Google och Bing. Det ledde till att de som letade efter företagets produkter och tjänster enklare kunde hitta dem.

Hjälpte Wexthuset med utvecklingen och lanseringen av en ny webbsida/e-handel 2017. Innehållsmässigt arbetade Viva mycket med bilder som lämpade sig väl med tanke på Wexthusets gröna produkter.

Använde remarketingvideo som riktades mot de besökare som varit inne på Wexthusets e-handel utan att först köpa någonting. Det är ett välfungerande verktyg som lockar tillbaka besökare som tidigare visat intresse för en viss produkt.

Det jag har uppskattat i samarbetet med Viva Media är den snabba och raka kommunikationen

Lena Ljungqvist

VD för Wexthuset

Vivas integritetspolicy