Googles nya guide till att anlita en SEO-byrå

Googles nya guide till att anlita en SEO-byrå

Googles nya guide till att anlita en SEO-byrå

2017-02-20, 09:15

Vad ska man egentligen tänka på när man letar efter en SEO-byrå? I en ny video ger Google själva dig verktygen för att hitta rätt byrå för SEO. I sin video går Google bl.a. igenom vad man bör leta efter, vilka frågor man ska ställa och vilka varningsflaggor man ska hålla utkik efter. I den drygt 11 minuter långa videon går Maile Ohye från Google igenom några viktiga punkter att ta i beräkningen när man letar efter en SEO-byrå. Några av…

Hur gör man bättre banners?

Hur gör man bättre banners?

2017-02-03, 13:12

I vårt tidigare inlägg 5 steg till en lyckad displaykampanj berörde vi i en av punkterna kampanjens faktiska innehåll. Vi nämnde vikten av ett tydligt budskap, en tydlig call to action och även en del praktiska aspekter. Låt oss för denna gång dyka lite djupare på just detta område av displayannonsering: Hur fångar man sin målgrupps uppmärksamhet och hur behåller man den när användaren väl klickat på annonsen?   Hur fångar man sin målgrupps uppmärksamhet? Bland de första stegen i egentligen…

Hur du undviker att hemsidan varnas som osäker

Hur du undviker att hemsidan varnas som osäker

2017-01-27, 13:35

I höstas gick Google ut med nyheten om att de från och med januari 2017 börjar markera icke-krypterade sidor som “Not secure” i sin webbläsare Chrome. Detta istället för att endast markera krypterade sidor som “Secure” som man gjort hittills. I det första steget kommer endast sidor som innehåller fält för inmatning av lösenord och kreditkortsnummer att markeras, men i kommande versioner kommer detta att utökas till fler sidor och även visa en otrevlig, röd varningstriangel. Hur undviker man då detta…

4 sätt storytelling hjälper din SEO

4 sätt storytelling hjälper din SEO

2017-01-20, 14:20

Storytelling och SEO känns kanske som ett udda par, men faktum är att de har mer gemensamt än man kan tro. Storytelling kan nämligen ge oväntat bra resultat på ens synlighet i sökmotorerna!   Vilka är fördelarna med att kombinera storytelling och SEO? 1. Förbättrad click-through-rate genom varumärkeskännedom Om ni tidigare har väckt en besökares intresse genom storytelling kommer de känna igen ert varumärke. Det gör dem mer benägna att klicka på ett företag i Googles sökresultat när ni dyker…

7 trender inom digital marknadsföring 2017

7 trender inom digital marknadsföring 2017

2017-01-13, 09:21

Efter några år med poster kring temat börjar vår trendspaning kring det nya året bli något av en tradition, så här kommer trendspaningen för 2017. Förra året definierades som ett år där det digitala var en självklarhet och där vi experimenterade en hel del med både AR och VR. Jag skrev om VR som en bubblare för 2016 men det slog igenom lite tidigare än väntat. Nedan är några tankar kring vad som är viktigt att ha med sig inom…

Trendspaning: Sociala medier 2017

Trendspaning: Sociala medier 2017

2017-01-05, 13:49

Vad kan vi förvänta oss inom sociala medier under 2017 och vilka trender bör man ta till sig i marknadsföringen? I det här inlägget presenterar vi tre trender som vi tror kommer att bli dominerande under det nya året.   Video - igen Video har uppats som trend i sociala medier flera år i rad. Det som gör denna gång lite speciell är att video ser ut att bli en trend på flera olika, viktiga sätt under 2017. För det…

3 exempel på bra Instagram Stories

3 exempel på bra Instagram Stories

2016-12-16, 10:30

En av nyheterna för år 2016 på sociala medie-fronten har varit ”Instagram Stories”. Tjänsten byggdes in i Instagram i augusti och har sedan dess börjat etablera sig i det vardagliga användandet av appen.   Instagram Stories låter användaren fota eller filma korta snuttar, måla eller skriva meddelanden på bildmaterialet och bygga en ”story-sekvens” som andra kan följa. Storyn ligger uppe i 24 timmar och försvinner sedan. Instagram vill genom detta få användarna att ”fylla igen glappen” mellan sina bilder, som…

3 tips för hur ni kan använda Instagram bättre

3 tips för hur ni kan använda Instagram bättre

2016-12-09, 11:09

Instagram är populärt och fortsätter att växa. Enligt undersökningen Svenskarna och sociala medier 2016 är Instagram vårt näst största sociala nätverk, bara Facebook används av fler. Undersökningen visar att appen nu används av 44 procent av svenskarna - en ökning från 40 procent under 2015. Av dessa uppger hela 26 procent att de använder Instagram dagligen. I det här inlägget tipsar vi om hur ditt företag kan ta vara på möjligheterna med Instagram genom att använda appen bättre.   1.…

Så hanterar du feedback i sociala medier

Så hanterar du feedback i sociala medier

2016-12-06, 12:39

En närvaro i sociala kanaler innebär även att du kommer att få kommentarer, både positiva och negativa. Vi har tagit fram en checklista med tips för att hantera kommentarerna på ett vällyckat sätt.   1. Ha en plan Utse en person på företaget som hanterar alla kommentarer och feedback på sociala medier. Skapa en plan för hur personen bör bemöta olika typer av kommentarer och frågor. En fördel är om denna person har erfarenhet av kundtjänstarbete och har insikt i era…

Den ultimata guiden för att bli av med spam i Google Analytics

Den ultimata guiden för att bli av med spam i Google Analytics

2016-12-01, 15:01

Vi har alla brottats med felaktig statistik i Analytics. Det är viktigt med korrekt data för att kunna analysera och i förlängningen basera beslut på datan. Det är inte alltid så att en spik i trafiken är ett resultat av en lyckad kampanj. Analyserar vi på djupet händer det ofta att vi hittar spamtrafik. Spamtrafik är förvisso ingen nyhet utan har funnits som problemområde i Analytics en längre tid. Vi har skrivit om detta tidigare ”Referrer spam spöktrafik i ditt Google…