Steg för steg – så optimerar du din LinkedIn-sida

Steg för steg – så optimerar du din LinkedIn-sida

Steg för steg – så optimerar du din LinkedIn-sida

2017-10-20, 10:53

LinkedIn växer och med 3 miljoner aktiva användare bara i Sverige finns inte längre några ursäkter för att inte finnas representerad där. Här hittar du bl.a. 580 000 beslutsfattare, 220 000 influencers, 73 000 opinionsbildare – bara i Sverige. Globalt växer LinkedIn snabbt och har totalt över 500 miljoner aktiva användare, 40 miljoner av dessa är dessutom beslutsfattare och 10.7 miljoner opinionsbildare. Fungerar annorlunda LinkedIn skiljer sig något jämfört med andra sociala medier. Här är det viktigare än någonsin att…

Hur du lyckas med marknadsföringen i sociala medier

Hur du lyckas med marknadsföringen i sociala medier

2017-10-16, 10:55

Materialet är A och O när det handlar om att lyckas med sin marknadsföring i sociala medier. Vad som fungerar skiljer sig i allra högsta grad väldigt mycket mellan traditionella-, digitala- och sociala medier. Den här artikeln syftar främst till sponsrat/annonserat innehåll men gäller i mycket stor grad även för dynamiskt innehåll. Ingen text i bilder Allt för ofta ser man bildmaterial med t.ex. budskap om erbjudanden eller priser inlagda i bilden på sociala medier. Om man annonserar programmatiskt, d.v.s. bannerannonsering på…

4 effektiva kampanjer i Google lockar över konkurrenternas kunder

4 effektiva kampanjer i Google lockar över konkurrenternas kunder

2017-10-11, 11:12

Vi vill alla ta kunder från våra konkurrenter, därför är det viktigt att öka medvetenheten och skapa preferens för egna varumärken, produkter och tjänster. Från att genom Google utöka kampanjerna från bara de som är inriktade på att driva kostnadseffektiva konverteringar, till att också ha kampanjer riktade mot dina konkurrenters kunder – då skapar du dig en plattform som går i djupled. Använd den för att visa upp ditt varumärke och komma med budskapet om varför de bör välja er. Det…

5 tips på hur du bygger ett starkt varumärke på Youtube

5 tips på hur du bygger ett starkt varumärke på Youtube

2017-10-09, 13:47

4 miljarder klipp visas på Youtube varje dag. 300 timmar videomaterial laddas upp varje minut. Youtube är en fantastisk videoplattform för marknadsföring där du verkligen har chans att nå ut till din målgrupp. Här är några punkter du behöver fundera kring för att lyckas bygga ett starkt varumärke på Youtube. 1. Se till att ditt varumärke är konsekvent Kunden behöver känna igen ditt varumärke direkt, i vilken kanal de än påträffar det. Se till att använda samma profilbild på Youtube…

De 5 mest framgångsrika bumperannonserna på Youtube

De 5 mest framgångsrika bumperannonserna på Youtube

2017-10-05, 11:56

Romantisk picnic, får som sprutar eld eller slow motion-hopp rakt ner i turkost vatten. Det är några av de teman vi får ta del av i när Google har sammanställt en lista över de mest framgångsrika 6-sekundersannonserna på Youtube. Så kallade "Bumper Ads" lanserades i april 2016 och är perfekt för de annonsörer som vill nå ut med budskapet på ett kvickt sätt. Den här typen av annons måste användaren se klart innan det material hen egentligen vill se startar. Här kommer listan! Samsung #GalaxyS8Plus #GalaxyS8 -…

4 nya produkter förenklar för annonsörer på Youtube

4 nya produkter förenklar för annonsörer på Youtube

2017-10-03, 11:02

Här följer ett antal produkter som gör annonseringen på Youtube enklare och effektivare. Ett viktigt steg för den världsledande videoplattformen när Facebook nu lanserat sin utmanare Facebook Watch i USA, som med all säkerhet snart kommer även till Europa och Sverige. 1. Director´s Mix Ett nytt kreativt och personligt verktyg som låter Youtube-annonsören skapa tusentals versioner av en och samma video, som anpassas till olika målgrupper. Detta genom att ladda upp olika annonskomponenter som video, voiceover, bakgrund och text. Diya…

5 viktiga värden i Facebook Business Manager

5 viktiga värden i Facebook Business Manager

2017-10-02, 09:21

Vad enkelt det vore om alla kampanjer på Facebook och Instagram hade samma målsättning, målgrupp och budget. Då vore det enkelt att jämföra kampanjernas utfall och välmående. Tyvärr ser ju inte verkligheten ut riktigt så, olika målsättningar, budget och målgrupper gör att det kan vara svårt att se hur en kampanj verkligen presterar. Fem generella men viktiga värden Det finns framförallt fem värden som är jämförbara, oavsett målsättning, målgrupp och budget. Självklart måste man hålla koll på värden som t.ex.…

Pirater kopierar din webbplats – kolla om du är drabbad

Pirater kopierar din webbplats – kolla om du är drabbad

2017-09-28, 10:11

Det har blivit allt vanligare att få sin webbplats attackerad av pirater. Webbplatsen blir kopierade och upplagd på en ny domän, oftast på en toppdomän som tillhör ett afrikanskt land (.cf , .gq , .ga). Enhandel.se publicerade nyligen en intressant artikel, där oroliga e-handlare har hört av sig och berättat att deras sajter blivit kapade av elaka sötvattenspirater. Vi själva har bland våra kunder sett att webbplatser blivit utsatta för scraping och publicerade på en ny domän med exakt samma innehåll som…

Att tänka på när du börjar marknadsföra – intervju med Peter Bergström

Att tänka på när du börjar marknadsföra – intervju med Peter Bergström

2017-09-27, 08:39

Peter Bergström arbetar som affärsutvecklare på Viva Media och har arbetat inom marknadsföring i över 20 år med flera stora svenska företag, både på köp och säljsidan. Här delar han med sig av sina bästa tips för dig som vill starta igång med din marknadsföring. Vad handlar marknadsföring om 2017? – Om att vara så relevant som möjligt. Vi måste bemöta kunden där den befinner sig i sin resa mot ett köp. Ofta glöms det tyvärr bort att ta reda på hur målgruppen…

Spotify lanserar ny lättillgänglig annonsplattform

Spotify lanserar ny lättillgänglig annonsplattform

2017-09-25, 08:00

Nu har Spotify lanserat en annonsplattform där användaren enkelt kan skapa en annons på egen hand. Den första versionen menar Spotify är ett första steg mot en mer allomfattande tjänst. Facebook och Google har i många år använt sig av så kallade "self-serve ad platform", där det är enkelt för mindre och medelstora företag att skapa annonser. Nu är det Spotifys tur – deras Spotify Ad Studio har lanserats som beta i USA. Enligt Khurrum Malik, Spotifys global director of…