Så använder du Pokémon GO i din sociala mediastrategi!

Så använder du Pokémon GO i din sociala mediastrategi!

Så använder du Pokémon GO i din sociala mediastrategi!

2016-07-21, 08:02

Vid detta laget har nog de flesta av oss hört talas om spelet som tagit världen med storm - Pokémon GO. Jag tänker inte gå in på hur man spelar eller vad spelet går ut på, det finns redan massor av inlägg om det. Istället har jag satt ihop en lista på hur du som företag kan använda dig av Pokémon GO i din sociala mediastrategi! För de företag som har en fysisk butik eller plats är spelet en perfekt…

Appen Waze navigerar bilförare in i framtiden.

Appen Waze navigerar bilförare in i framtiden.

2016-07-18, 12:46

Hur många gånger har du suttit fast i en bilkö, totalt ovetande om när du beräknas komma fram och önskat att du haft den där magiska genvägen? Hur många gånger har du varit glad att någon varnat dig för en poliskontroll runt hörnet eller undrat när du måste börja köra för att hinna fram i tid, givet trafikläget? Svaren på dessa frågor stavas Waze och det är vi bilförare som gör det möjligt.       När jag första gången testade navigerings-appen…

Sommarens lästips för marknadsförare – Get Digital

Sommarens lästips för marknadsförare – Get Digital

2016-07-08, 13:19

Fotbolls-EM, Almedalen och snart nyhetstorka. Sommaren är här på allvar och för många av oss innebär det en tids välförtjänt ledighet. Semestertider är ju även tillfällenas tillfälle att plöja igenom de intressanta poddarna som man missat och läsa böckerna som man fått rekommenderat. Är du på utkik efter det ultimata boktipset, eller har du svårt att sålla bland alla bra alternativ? Då vill vi tipsa om årets kanske viktigaste bok, Get Digital or Die Trying.   Om du följt oss…

Bli rörlig! Så kommer du igång med videomarknadsföring

Bli rörlig! Så kommer du igång med videomarknadsföring

2016-06-23, 10:37

Det räcker med en snabb överblick i flöden eller resultatlistor för att konstatera att medievardagen har blivit alltmer rörlig: Instagram utökade tidsbegränsningen på videos från 15 sekunder till en minut. Facebook har förutom videouppladdning även möjligheten för användare att sända live. Snapchat har videochatt. Youtubefilmer visas i Googles sökresultat och när vi surfar på våra favoritsajter ser vi videomaterial som rör sig i banners. I det här inlägget ser vi närmare på videomarknadsföring, varför det är en bra idé och…

Guide till avancerad spårning med Google Tag Manager

Guide till avancerad spårning med Google Tag Manager

2016-06-17, 14:43

Google Tag Manager är ett flexibelt verktyg som har existerat i flera år nu, men som fortfarande kan vara lite okänt för många. Tanken med Google Tag Manager är att göra det enkelt att spåra viktig data, såsom händelser eller klick, på sin hemsida. Istället för att krångla med Javascript kan du genom Google Tag Manager lägga in en enda kodsnutt på alla sidor, och sedan hantera allting via ett enkelt grafisk gränssnitt. Om gränssnittet verkligen är enkelt att använda…

3 goda skäl att bry sig om användarupplevelsen

3 goda skäl att bry sig om användarupplevelsen

2016-06-10, 15:14

Har du någon gång lämnat en mobilsida eftersom det var trögt att ladda den? Då är du inte ensam. Enligt Google lämnar nio av tio personer mobilsidan om de inte snabbt kan hitta det de sökte. För företag innebär detta risken att förlora en ny, intresserad besökare – kanske till och med en potentiell kund. Hur undviker man att hamna där? Det handlar om att lägga fokus på användarupplevelsen. I det här inlägget tittar vi närmare på fördelarna med att…

Så skapar du en varaktig närvaro på Facebook

Så skapar du en varaktig närvaro på Facebook

2016-06-03, 10:34

För att ditt varumärke ska få så bra närvaro på Facebook som möjligt finns det några saker du behöver tänka på. Först behöver du bestämma vad du vill uppnå med din digitala närvaro. Det kan till exempel vara ökad varumärkeskännedom, konverteringar eller mer trafik till webbsajten. Här är 10 tips för hur du bör göra för att skapa en varaktig närvaro på Facebook.   1. Sätt upp mål enligt S.M.A.R.T-modellen Den ser ut så här: S – Specifikt     (Vad som ska…

Googles nyheter rustar AdWords för mobilmarknadsföring

Googles nyheter rustar AdWords för mobilmarknadsföring

2016-05-31, 12:52

Förflyttningen till mobilt är inte längre något som marknadsförare bör planera för - den är redan här. Det var budskapet under Googles årliga Google Performance Summit som hölls förra veckan. Där introducerade Google flera nyheter som snart släpps i sökannonseringsverktyget AdWords. Av alla sökningar som görs på Google under ett år kommer fler från mobila enheter än desktop. Statistik från Google Analytics visar att över hälften av all onlinetrafik som är registrerad där kommer från smarttelefoner och surfplattor. De mobila enheternas genomslag…

6 Enkla tips till att skriva attraktiv CTA

6 Enkla tips till att skriva attraktiv CTA

2016-05-24, 13:29

En ny besökare till din hemsida kan vara din nästa kund. Här kan små textrader i form av CTA, en call-to-action, göra hela skillnaden. En attraktiv CTA ökar chanserna för att besökaren inte bara tittar förbi och sedan lämnar sidan utan tar nästa avgörande steg – att agera. Syftet med en CTA är konvertering - att besökaren ger den respons som du önskar för att ta del av det erbjudande som du marknadsfört. Det kan handla om att beställa en produkt,…

6 smarta sätt att optimera din företagssida på Linkedin

6 smarta sätt att optimera din företagssida på Linkedin

2016-05-18, 12:51

Med sociala medier för företag och professionella som nisch är Linkedin ett effektivt verktyg för att attrahera kvalificerade arbetssökande eller potentiella kunder till ditt företag. Men för att dra full nytta av Linkedins fördelar behöver du se till att ditt företag kan hittas och säkerställa att ni framstår på rätt sätt. I det här inlägget tittar vi på hur du kan optimera din företagssida på Linkedin.   1. Optimera översikten I likhet med vikten av att använda sökord på din…