Viva

2024 års hetaste marknadsföringstrender

AI Analys Ledarskap Marknadsföring
ai genereras kvinna
Publicerad , senaste uppdatering

AI, VR, lågkonjunkturen och värdeskapande marknadsföring. Vår vd Arash Gilan spanar kring de viktigaste trenderna inför marknadsföringsåret 2024.

För mig är framtiden en resa snarare än en slutstation. Trots min skepticism till begreppet ”futurist” ägnar jag mig åt trendspaning. Det är en kittlande utmaning att skriva och veta att orden kommer att granskas i framtiden. Hur gick det då? Förra året lyfte jag fram lågkonjunktur, AI och ekonometri i min spaning. Lågkonjunkturen kom, men långsammare än väntat. AI utvecklades snabbare än jag kunde föreställa mig. Ekonometri-tänket fick dock inte alls fart. 

Ingen har ju någon aning om framtiden, men inom ledarskap behövs det ändå en målbild, och jag hoppas att följande krönika kan bidra till några perspektiv. Jag brukar säga: var fast i visionen men flexibel i strategin och inte minst i era taktiska beslut. Med det sagt är det nu dags att blicka framåt och göra en spaning kring de trender som vi kommer att få se inom marknadsföring under 2024.  

Låt oss börja med mina gissningar kring medierna innan vi tar oss an de stora trenderna. Jag tror att Meta kommer att ha ett fortsatt bra år, mycket tack vare deras positionering inom AI, VR och AR. Threads, tror jag, blir det nya Clubhouse. Musk kommer troligen att tröttna på X efter presidentvalet och vilja sälja det innan årsskiftet. Alphabet, som hade ett tyngre år 2023, kommer sannolikt att ha ett starkt 2024. TikTok kommer alltmer att ta upp kampen mot Spotify, positionerad som en global mediejätte snarare än det boomers anser vara sociala medier.

AI och återigen AI 

AI kommer att fortsätta lika starkt under 2024 som 2023 – det är givet. Men hur kommer AI-utvecklingen se ut under kommande år? Under 2024 tror jag att den breda massan kommer att upptäcka och anamma AI på allvar.

Vad kommer vara den stora skillnaden? Appliceringen av tekniken. Nu börjar vi nämligen förstå mer och mer hur vi ska använda AI på ett mycket smartare sätt, och så snart fler börjar använda AI kommer utvecklingen och utbudet av tjänster explodera, både inom marknadsföring och i största allmänhet.   

“AI-byråer” kommer börja ploppa upp som aldrig tidigare och tekniska genombrott kommer att ske inte minst inom röstassistenter. Med dagens AI-teknik applicerad på röstassistenter kan vi under 2024 förvänta oss en Siri, Alexa och Google Home 2.0 som du aldrig kommer ha hört dem tidigare. Tror även att 2024 kommer vara ett väldigt viktigt år för rörlig media inom AI och självfallet kommer allt inom deepfakes att explodera.

En växande trend kopplat till detta inom AI som jag ser är AI-influencers, något jag förutspådde redan 2019 i min bok ”Apparnas Planet”. Dessa digitalt skapade influencers börjar nu generera intäkter för sina skapare och vinna mark på diverse plattformar globalt. Under 2024 förutser jag att både konsumenter och producenter kommer att uppmärksamma denna utveckling ännu mer. Potentialen och omfattningen av denna trend är fortfarande svår att helt greppa, men det står klart att det är en verklighet vi behöver anpassa oss till.

Gällande AI har jag tidigare redogjort här på Resumé  för hur vi som bransch bör ta oss an tekniken, så det lägger jag inte större vikt vid nu, men några saker vill jag ha sagt. 

Under 2024 kommer det inte finnas utrymme för medioker rådgivning eller marknadsleveranser -– varför betala för medelmåttlighet när AI kan göra jobbet? 

Jag kommer inte här att redogöra för vad AI är och hur förändringen kommer att ske, men för vår bransch kommer det att finnas ett före och ett efter, likt när internet och smartphones slog igenom. Denna tredje våg kommer, likt lågkonjunkturen, att svepa över vår bransch, men AI kommer att vara mer lik en tsunami. Förutom enorma nedskärningar och effektiviseringar kommer även affärsmodeller att behöva göras om, och vårt arbetssätt kommer totalt att förändras. Att anpassa sig till denna verklighet handlar om ren och skär överlevnad 2024.  


Se hela webinaret tillsammans med Erik Modig och Arash på vår webinar-sida.

VR/AR

Om vi fortsätter på teknikspåret tror jag att det finns en till nygammal teknologi som kommer börja blomma, nämligen Virtual Reality och Augmented Reality. Det har redan rört på sig en hel del de senaste åren inom dessa två områden, men än så länge har Apple inte gett sig in i leken. 

Och jag tror att när Apple presenterar sin VR-teknik kommer vi snudd på få ett nytt iPhone-moment, eller i alla fall ett Apple Watch-moment. När Apple satsar på något nytt blir det på tapeten, och kommer att kopieras av andra aktörer och sen nå ut till de stora massorna på ett helt annat sätt.

Jag tror att detta kommer att förändra hur vi interagerar med omvärlden. För jag ser att vi blir mer och mer oberoende av hårdvara, och det går mer och mer mot att vi kan interagera med hjälp av våra ögon, våra öron och vår röst – kanske till och med våra tankar en dag.

Detta var en av de trendspaningar som jag lyfte i ett webinar som jag nyligen gjorde med Erik Modig, forskare på Handelshögskolan, och det här med VR och AR var det enda område där han inte alls höll med mig, så det ska bli spännande att se hur den här spaningen håller sig.

Lågkonjunktur

De höjda priserna är här, och de kommer att stanna för gott. Samtidigt har vi inte fått se reaktionen på de höjda priserna från konsumenterna än. Lågkonjunkturen har så här långt drabbat oss mer makroekonomiskt än praktiskt i konsumentbeteenden. 

Investeringsmiljön är redan hemsk. Och med det menar jag möjligheten att få nya pengar till nya investeringar på samtliga nivåer. Marknaden premierar lönsamhet och inte tillväxt just nu.

Så även de som har god ekonomi använder lågkonjunkturen och AI som svepskäl för att göra stora nedskärningar. Vi har redan sett det hända under 2023, men jag tror att vi kommer att få se det ännu mer under 2024.

Jag tror tyvärr att fler varsel och konkurser väntar, men jag tror även att många inhousebyråer kommer att lägga ned, och det blir en positiv effekt för byråerna. 

En mer optimistisk trendspaning är att jag tror att den faktiska lågkonjunkturen kommer att vara mycket kortare än många befarar. Både politiker och ekonomer är väldigt rädda för en recession, och jag tror att de kommer att göra allt för att börja trycka ner räntorna och få ner inflationen ordentligt under året.

Bygga varumärke

Vi marknadsförare har många goda år bakom oss, och det har format och präglat marknadsföringen enormt. Det har varit mycket fluffig marknadsföring som de som sitter i ledningar har varit okej med, för de har ändå tjänat så brutalt mycket pengar att de har känt att de har haft råd att fluffa till det.

Det skitsnacket kommer ta slut under 2024. Företagare kommer istället ha samma attityd som Leif Östling hade till beskattning när han sa “Vad fan får jag för pengarna?”. Och om jag ska vara ärlig ser jag fram emot det.

Att bygga varumärke har varit ett så slarvigt och slafsigt begrepp. Det ska handla om att öka kännedomen, hur ofta människor tänker på dig, och här har vi som marknadsförare inte levt upp till förväntan tyvärr.. 

Vi har själva nedgraderat vad marknadsföring är under så många år att vd:ar nu frågar sig varför de ska lägga pengar på varumärket. Nu måste vi börja bygga varumärke på riktigt – och det kommer att vara en jättejobbig men lika viktig förändring. För det är vi själva som har satt oss i den här situationen.

Och tack vare AI tror jag att vi också kommer att få se en förändring i vilka slags kompetenser som företag letar efter. Jag tror att man kommer att söka mycket mer efter specialister än generalister, och det kommer vara en fördel för oss som jobbar på byrå. Inhousebyråernas generalister kommer till exempel att försvinna. 

Mitt i allt det här finns det en sak som är väldigt viktigt, och det är att vi marknadsförare måste vara värdeskapande. För varför ska någon välja oss om de inte får någonting för pengarna? Det säger ju sig själv. 

Jag tror att rätt inställning för marknadsföringsbyråer under 2024 är att fokusera på hur man kan göra marknadsavdelningen och marknadschefen till en hjälte i sin organisation. Så att marknadschefen får vara rösten som blir lyssnad på i företaget.

Detta var mina tankar inför 2024, och med det önskar jag er alla ett gott nytt marknadsföringsår som kommer innehålla djupa insikter och långsiktiga planer!

Arash Gilan, vd och medgrundare av marknadsföringsbyrån Viva och författare av flertalet böcker inom det digitala varav det senaste heter ”I Love AI – hur du tar tillvara magin med AI”