3 skäl till att du bör använda Facebook-pixeln
Bra bildmaterial, relevanta målgrupper och ett tydligt budskap är givetvis viktigt när det är dags för annonsering på Facebook. Men att ta reda på effekten av dina annonser är en viktig del av processen. De största möjligheterna som Facebook-pixeln för med sig är att du lätt ser till att dina annonser visas för rätt personer, […]
Bra bildmaterial, relevanta målgrupper och ett tydligt budskap är givetvis viktigt när det är dags för annonsering på Facebook. Men att ta reda på effekten av dina annonser är en viktig del av processen.
De största möjligheterna som Facebook-pixeln för med sig är att du lätt ser till att dina annonser visas för rätt personer, att du kan skapa annonsmålgrupper på ett nytt sätt och att det låser upp ytterligare annonsverktyg på Facebook.
1. Bättre resultat på dina kampanjer
Facebook-pixelns främsta funktion är att se till att Business Manager och Ads Manager kan kommunicera med och få information om beteenden på din hemsida. Det öppnar mycket möjligheter för att prioritera din budget för mest optimala resultat.
2. Effektiv remarketing
Du kan med en Facebook-pixel se vad de som landar på hemsidan har för beteenden så Facebook vet vilka som utför det vi vill och inte vill. Om du vill läsa mer om hur du kan använda pixeln för att driva webbförsäljning kan du göra det på Facebooks egna sida i ämnet. Det är även möjligt att vid remarketing utesluta de som redan har köpt en vara (kräver händelsespårning), vilket gör att ditt företag undviker risken att bli tjatig – samt att ni spar annonsbudget ni kan spendera på ett bättre sätt.
3. Mätning och optimering
Genom händelsespårning (Läs mer om det längre ner) kan ni utvinna information om konverteringar och din försäljning för att förstå hur effektiv din annons är efter publicering. Med Facebook-pixeln har du möjlighet att tolka åtgärder personer utför på din webbplats till följd av dina Facebook-annonser. Du kan se vilka som besöker din sajt, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar och vilka konverteringar de gör.
Hur du skapar Facebook-pixeln
För att kunna installera Facebook-pixeln behöver du ha en webbplats för företaget och du behöver också kunna uppdatera webbplatsens kod.
1 Gå till fliken Pixlar i Ads Manager
2. Klicka på Skapa en pixel
3. Ange ett namn för pixeln. Du kan bara ha en pixel per annonskonto, så välj ett namn som representerar ditt företag
4. Markera kryssrutan för att godkänna villkoren
5. Klicka på Skapa pixel
Implementering och händelsespårning
Efter att du skapat Facebook-pixeln behöver den implementeras på alla sidor på din hemsida, eller med fördel i sidmallen. Ska man sedan kunna mäta t.ex. konverteringar måste händelsespårning implementeras, vilken hämtar upp data från datalagret på sidan. Det kräver kunskaper i programmering, men vissa E-handelslösningar som t.ex. WooCommerce erbjuder dock en direktinstallation av händelsespårning. Men det kräver att E-handelslösningen är intakt och modifierad, vilket den ofta inte är.
Vill du ha hjälp med din Facebook-pixel eller annonsering på Facebook överlag så är du välkommen att höra av dig till oss på Viva Media.