3 tips – så animerar du film enligt kundresan
Rörligt media är det mest effektiva formatet för att nå ut med ert erbjudande. I det här inlägget går vi igenom några korta och effektiva videoformat som kan användas i alla delar av säljtratten – från övervägande till köp. Animerat filmmaterial har verkligen en förmåga av att levandegöra din grafiska profil och ditt erbjudande. Enligt […]
Rörligt media är det mest effektiva formatet för att nå ut med ert erbjudande. I det här inlägget går vi igenom några korta och effektiva videoformat som kan användas i alla delar av säljtratten – från övervägande till köp.
Animerat filmmaterial har verkligen en förmåga av att levandegöra din grafiska profil och ditt erbjudande. Enligt Aberdeens senaste rapport har en marknadsförare som använder video en 49 procent snabbare inkomstökning jämfört med de företag som inte använder rörligt i sin marknadsföring.
Animerad film kan visuellt utformas på olika sätt och fylla flera olika nyckelfunktioner i er marknadsföringsstrategi. Mer om det senare i texten. Vi börjar med att gå igenom några vanligt förekommande typer av videos.
Produktvideos
Att skapa en film som berättar för omvärlden om din senaste produkt är ett perfekt sätt att använda rörigt. Jämfört med statiska bilder kan du här visa upp produkten från många vinklar och använda dig av text, grafik och kanske röst som gör att mottagaren får en tydlig bild av produkten ni säljer.
Här kan ni se en enkelt animerad men mycket funktionell produktfilm som vi på Viva Media har hjälpt Toveks bil med:
Men det behöver inte alls vara välproducerad video i 4K-kvalitet för att videomarknadsföring ska vara effektiv. Exemplet nedan är av enklare natur, där bild och text har sammanfogats till rörligt material. Den här produktvideon skapade vi för att marknadsföra en av företaget Veteks industrivågar:
Explainer videos
Syftet med så kallade explainer videos är precis vad det låter som – att förklara komplexa produkter, skeenden eller tjänster på ett enkelt sätt. Vilka ingredienser den innehåller är inte skrivet i sten, men grundmallen är bilder, animationer, text och helst en voice over. Här är ett
exempel på en explainer video som vi på Viva Media var med och tog fram åt företaget Galderma, vars produkt Basiron här förklaras på ett underhållande och samtidigt informativt sätt:
Infographic videos
Det här formatet påminner om Explainer-videon men är ofta av ett enklare slag. En Infographic-video har ofta ingen röst, utan här är det text, bild och animationer som gör jobbet. Den här typen av video har ofta musik som ger rätt känsla och som står i samklang med det som företaget vill förmedla.
Här har vi hjälpt Seterra Geography att marknadsföra sina kostnadsfria geografi-quiz. Med hjälp av enklare animationer och text är det nog ingen människa som har möjlighet att missa poängen här:
Anpassade format efter olika kanaler
Att bara göra en enda video i sammas format och använda den i samtliga kanaler är ingenting vi rekommenderar. Det är nödvändigt att skapa en kampanj med ett helhetstänk för att nå maximal effekt av er videomarknadsföring.
Enligt vår kunskap om de olika digitala plattformarna så rekommenderas följande upplägg.
• Version på 6 sekunder i 16:9 + 9:16 för stories på Facebook och bumpers på Youtube. Optimerad för räckvidd- och varumärkesbyggande.
• En animerad film på 30 sekunder i 16:9 + 4:5 för hemsida och Youtube. Optimerad för övervägande.
• Version på 15 sekunder i 16:9 + 4:5 för annonsering på Facebook/Instagram och Youtube. Optimerad för konvertering.
Lycka till! Behöver ni ytterligare experthjälp vet ni vart ni kan vända er!