4 Facebook-uppdateringar som hjälper din lokala butik
Över 80 miljoner mindre företag använder Facebook för att skapa tillväxt. Till skillnad från t.ex. Google Ads har du här möjlighet att via din Facebook-sida direkt kommunicera med ditt nätverk av kunder och potentiella kunder. 1. Rekommendationer När en användare på Facebook skriver en status kan denne välja att klicka i ”Recommendations”, vilket gör […]
Över 80 miljoner mindre företag använder Facebook för att skapa tillväxt. Till skillnad från t.ex. Google Ads har du här möjlighet att via din Facebook-sida direkt kommunicera med ditt nätverk av kunder och potentiella kunder.
1. Rekommendationer
När en användare på Facebook skriver en status kan denne välja att klicka i ”Recommendations”, vilket gör att Facebook förser vännernas relevanta förslag med namn, recensioner och platser. Nu har det utvecklats ytterligare och användare kan posta en rekommendation rakt på din företagssida, med text, bilder och taggar. Du behöver inte vara orolig för att dina konkurrenter kladdar ner din sida med usla recensioner – Facebook ser till att det inte händer.
2. Kunderna kan konvertera snabbt på din sida
Som företag vill du troligtvis att dina prospekts ska ha så nära som möjligt till en konvertering. Vad du än vill sälja till människor har Facebook nu sett till att det finns möjlighet till en CTA (Call-to-action) redan i toppen av din företagssida. Det här är givetvis en supermöjlighet! Säljer du biljetter till event? Facebook har också möjliggjort biljettförsäljning inuti plattformen. Då slipper du tappa en intresserad besökare på vägen från din eventsida till webbplatsen där biljetterna säljs.
(Bild från Facebook)
3. Enkelt för besökare att hitta dig
Facebook-användare som surfar via mobilen har tillgång till en sektion med namnet ”Local”. De användare som befinner sig i närheten av din butik/verksamhet kan enkelt få mängder av information om er. Det handlar om allt ifrån plats, öppettider, recensioner och vänners rekommendationer. De kan också enkelt klicka sig vidare till er företagssida på Facebook. Det finns även en fristående applikation för mobilanvändaren som heter ”Facebook Local” med ungefär samma funktioner.
4. Var personlig med Facebook Stories
I fjol lanserades Facebook Stories, där privatpersoner kan publicera kortare filmklipp som blir synliga ovanför användarnas flöden. Nu är Stories tillgängligt även för sidor, alltså även för ditt företag. Videoannonserna har ett tidsspann på fem till femton sekunder och går att skippa. Facebook har nu rapporterat om att de har omkring 150 miljoner dagliga användare. Här har du som företagare chansen att ge användarna en inblick i vardagen på arbetsplatsen och att ständigt vara top of mind för dem som följer er på Facebook. Och er Story är verkligen inte mer än ett klick bort, allt användaren behöver göra är att klicka på er profilbild för att den ska dyka upp.
Det här är alltså flera spännande funktioner som kan förbättra chanserna för små och medelstora företag på framfart.