4 nya produkter förenklar för annonsörer på Youtube

Här följer ett antal produkter som gör annonseringen på Youtube enklare och effektivare. Ett viktigt steg för den världsledande videoplattformen när Facebook nu lanserat sin utmanare Facebook Watch i USA, som med all säkerhet snart kommer även till Europa och Sverige. 1. Director´s Mix Ett nytt kreativt och personligt verktyg som låter Youtube-annonsören skapa tusentals […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Här följer ett antal produkter som gör annonseringen på Youtube enklare och effektivare. Ett viktigt steg för den världsledande videoplattformen när Facebook nu lanserat sin utmanare Facebook Watch i USA, som med all säkerhet snart kommer även till Europa och Sverige.

1. Director´s Mix

Ett nytt kreativt och personligt verktyg som låter Youtube-annonsören skapa tusentals versioner av en och samma video, som anpassas till olika målgrupper. Detta genom att ladda upp olika annonskomponenter som video, voiceover, bakgrund och text.

Diya Jolly, director of product management på YouTube skriver mer om det här i ett blogginlägg på Googles officiella blogg för Adwords-nyheter.

2. Custom Affinity Audience expanderar

Med ett större utbud av variabler kan en annonsör nu rikta sitt budskap till en person beroende på vad hen har sökt efter i olika Google-tjänster. Om en användare till exempel har använt sökmotorn eller Google Maps för att söka efter klädbutiker i närheten, kan annonsören på ett effektivt sätt rikta relaterade annonser till samma användare. Det innebär ett effektivt sätt att styra annonserna för att få bättre resultat.

3. Geolokalisering

Som Youtube-annonsör kan du nu använda dig av annonser baserade på geolokalisering. Det handlar om riktade annonser baserade på var konsumenten har varit eller för tillfället befinner sig. Funktionen är baserad på att användaren har någon av deras appar installerade och har godkänt att bli trackade.

4. Video Ad Sequencing

I den här nylanserade funktionen kan annonsören koppla ihop flera olika typer av annonser. Till exempel kan en annons starta med att användaren ser en 15 sekunder lång TrueView-annons som sedan följs av en annons som ger mer djupgående information för att sedan avslutas med en kortare Bumper. Det här skapar en helt ny helhetskänsla.