4 stora B2B-trender 2025

Hur ser B2B-marknaden ut 2025? Vad ska man prioritera och (lika viktigt) vad ska man prioritera bort? Här kommer 4 vassa trendspaningar för det kommande B2B-året.

Publicerat
Inlägg B2B

"AI-agenter tar över B2B-marknaden – 2025 blir året då AI effektiviserar arbetsdagen för alla."

—Arash Gilan

1. Fördjupat samarbete mellan sälj och marknad

En tydlig trend vi ser (och som vi själva har anammat i Viva) är att istället för separata marknads- och säljteam börjar många forma nära samarbeten mellan teamen där rollerna flyter mer. När bägge disciplinerna jobbar mot gemensamma intäktsmål kan en sömlös köpresa skapas för kunden. Det får man genom att börja med sömlösheten internt.

2. Ökad användning av AI

I år är året då användandet av AI-agenter kommer att explodera. OpenAI kommer erbjuda sina nya agenter till fler och fler under året (till och med till gratisanvändarna?), och alla andra kommer tvingas ta rygg på dem. Ett är säkert – AI-agenter är det nya svarta, och de kommer effektivisera arbetsdagen för alla.

3. Hyperpersonalisering

Tittar man på de stora förändringarna bland de som ligger i framkant kan vi se en rörelse mot hyper-personaliserad marknadsföring där varje prospekt får en unik resa. Konkret innebär det att B2B-marknadsförare kommer investera i plattformar som i realtid anpassar innehåll, rekommenderar nästa bästa åtgärd och automatiskt optimerar kampanjer mot definierade mål. 

4. Kontobaserad marknadsföring 

Att fokusera marknads- och säljresurser på specifika nyckelkonton med hög affärspotential, så kallad Account Based Marketing, är på stark frammarsch och förväntas bli mainstream under 2025 parallellt med inbound​.

Vi kan förvänta oss fler mikrokampanjer riktade mot enskilda företag: till exempel personliga videomeddelanden till beslutsfattare och skräddarsydda white papers som nämner företaget vid namn. ABM suddar ut gränsen mellan marknad och sälj ytterligare och kräver tajt samordning.

Omslagsbild av white paper med titeln “B2B-marknadsföring som driver tillväxt” från Viva.

Vill du läsa resten av våra B2B-trendspaningar för 2025? Ladda ner vårt kostnadsfria white paper ”B2B-marknadsföring som driver tillväxt” här.