4 stora trender – så använder vi internet idag
Ökande streaming, nya sätt att söka och utveckling kring e-handeln. DataReportal har nyligen släppt en rapport som visar den globala utvecklingen av användandet av internet. Text: Malin Yng Håll till godo, här har vi plockat ut fyra intressanta godbitar från rapporten. 1. Nya internetanvändare De afrikanska länderna är de som ökar mest bland världens internetanvändare, men […]
Ökande streaming, nya sätt att söka och utveckling kring e-handeln. DataReportal har nyligen släppt en rapport som visar den globala utvecklingen av användandet av internet.
Text: Malin Yng
Håll till godo, här har vi plockat ut fyra intressanta godbitar från rapporten.
1. Nya internetanvändare
De afrikanska länderna är de som ökar mest bland världens internetanvändare, men på plats 7 hittar vi ett europeiskt land, nämligen Ukraina, som har ökat sin internetanvändning med hela 60 %. Över 15 miljoner användare i landet har hittat till internet, vilket är en påföljd av ett utökat 4G-nät och lansering av billigare smarta mobiler.
2. Nya saker att streama
Det är inte särskilt chockerande att läsa att vi streamar film och video mest, men det som sticker ut är att nästan en fjärdedel av världens internetanvändare tittar på andra som spelar onlinespel. En av de sajter som sett resultat av det är Twitch som ökade antalet timmar deras besökare spenderar på sajten med 23 % under 2018 jämfört med 2017 (940 miljarder timmar streamat material under 2018 jämfört med 760 miljarder timmar under 2017).
3. Nytt sätt att söka
Något som vi tidigare har skrivit om i bloggen är trendspaning kring röstsök, vilket också det är något som ökar enligt DataReportals rapport. Ungefär fyra av tio internetanvändare i världen använder varje månad rösten istället för pekfingret när de utför en Googlesökning – och ser vi till endast Sverige är det 18 % som använder röstsök. Detta kan vi bland annat tacka Google Home och Amazons Alexa för. Eftersom försäljningen av dessa enheter inte pågått så länge i Sverige lär vi se en ökning här kommande år.
4. Ny ökning i e-handlandet
Vi e-handlar också som aldrig förr! År 2018 spenderades nästan 1.8 biljoner dollar på e-handel, en ökning med 14 % från 2017. Här placerar sig Sverige på en sjunde plats bland de länder som spenderar mest, men vi är inte det land i Norden som har djupast fickor – Danmark slår oss på fingrarna med plats fem, följt av Kanada, Sydkorea, Storbritannien och såklart USA som toppar listan.
Ni som är ännu mer siffertörstiga hittar hela rapporten här.