5 likheter mellan marknadsföring och dejting

2

Publicerad 19 mars 2018, 13:03 av Lukas Lind

Det finns ett tydligt släktskap mellan digital marknadsföring och dejting. För de båda handlar i grund och botten om möten med människor – och det behövs faktiskt lika mycket hjärta i marknadsföringen som över bordet med levande ljus. 

Människor är människor, varesig det handlar om att hitta kärlek eller göra affärer. Grunden till likheten mellan marknadsföring och dejting är att i båda fallen behöver den andra parten känna ett förtroende för dig.

1. Ta reda på var din typ befinner sig
Är det på krogen, dejtingappar, syjuntan eller i kyrkan? När du söker kärleken är det en vits att fundera över var det är störst chans att du hittar den du söker. På samma sätt behöver marknadsföraren göra en målgruppsanalys för att ta reda på var potentiella kunder finns och vilka beteenden de har.

2. Stick ut från mängden
En merpart av dagens dejting sker online. Tjänster som till exempel Tinder och Match.com gör att du som kärlekssökare ställs sida vid sida med tusentals andra ivriga aspiranter. Här behöver du sticka ut, visa ditt bästa jag och din personlighet. Som företag behöver du tänka likadant med din marknadsföring; vad är det ni erbjuder som gör att ni skiljer er från andra företag?

3. Tala inte bara om dig själv
Om du har ett första möte med en kund och allt du talar om är ditt företags grandiositet kommer du snart upptäcka att intresset svalnar. Det har stora likheter med en första dejt, där du behöver visa ett genuint intresse för människan mitt emot dig. Sätt dig in i kundens verklighet och utmaningar för att sedan presentera hur ditt företag kan vara lösningen. Ett gott första intryck är hur viktigt som helst.

4. Bygg förtroende
Att bygga förtroende är en central del när det kommer till dejting, där du behöver vara äkta för att väcka intresse. Förtroendet är en hörnsten också inom marknadsföring och varumärkesbyggande. Var äkta i det du förmedlar, skippa tomma klyschor och skapa content som är kvalitativt och ger ett direkt värde för din målgrupp. Kärlek vid första ögonkastet är ovanligt vid dejting, och du kan inte alltid förvänta dig att kunderna dräller in dagen efter en marknadsföringskampanj heller. Du behöver jobba långsiktigt och målmedvetet. 

5. Ett kontinuerligt arbete
Den klassiskt Disney-aktiga ”Happily ever after”-avslutningen är ju inte alltid som det ser ut i verkliga livet. Ska du hålla ihop med en person under längre tid behöver du lägga kraft och hjärta i relationen för att underhålla, utveckla och förnya kärleken. Likadant är det när någon blivit kund hos ditt företag, då är det inte läge att luta sig tillbaka. Kunder har aldrig varit mer otrogna än idag, med så många alternativ inom varje bransch och med höga krav på att styra sin egen kundresa. Du behöver fortsätta att erbjuda dina kunder den bäst möjliga upplevelsen.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
4

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy