5 nycklar till att skriva för digitala kanaler

3

Publicerad 08 februari 2019, 13:02 av Lukas Lind

Som marknadsförare behöver du kunna skriva för webben. Det är hård konkurrens om uppmärksamheten där ute och det är lättare än någonsin att bara swajpa sig vidare. Här kommer grundläggande tips som kan hjälpa dig vare sig du skriver blogginlägg, annonser, native-artiklar eller sköter kommunikationen via sociala medier.

1. Var noggrann med det språkliga

Okej, vi tar det från början. Några saker är det bra att ha koll på innan vi går vidare till resterande punkter.

• Var inte rädd för korta meningar. Normalraden som ögat orkar följa är cirka 60–80 tecken lång. Håll det hellre för kort än för långt.
• Jobba helst inte med spalter på webben, vem vill sitta och scrolla upp och ner? Nej, spalter hör till det tryckta mediets värld. På en skärm börjar vi helst i norr och fortsätter rakt ner i sydlig riktning.
• Använd ett typsnitt som är läsvänligt. Comic Sans kan ju vara jätteroligt, men det är inte så läsvänligt.
• Undvik kursiv text, understrykningar och versaler (alltså stora bokstäver) på ord du vill förstärka. Att skumma i text är mer utbrett vid läsning på webb i jämförelse med hur vi läser i till exempel en tidning eller bok.
• Jobba med indrag. Ett standardindrag är tre mellanslag långt.

 

2. Sätt en träffsäker rubrik


Att ha en stark rubrik som lockar till klick är jätteviktigt. Det spelar ju faktiskt ingen roll hur bra resten av din text är om din rubrik är intetsägande och ingen väljer att läsa. Men att bara locka till klick utan att själva texten levererar är inte heller önskvärt. “Allt du velat veta om…” är ju inte en helt ovanlig rubrik, men håller den vad den lovar? Eller bäddar den för besvikelse? Var försiktig, that´s all.
• Använd gärna siffror, enligt statistik fungerar ojämna siffror bättre än jämna.
• Använd nyckelord tidigt i rubriken. Det är viktigt för SEO:n och gör det enklare för sökmotorerna att synliggöra dig i Google-användarens sökningar.
• Här är några exempel på klassiska uppbyggnader av rubriker:
– ”10 sätt att skriva konverterande annonser” (siffra och väldigt direkt tilltal)
– ”Varför du ska skriva konverterande annonser” (ett mer indirekt sätt att skriva på som också kan fungera bra)
– ”Så skriver du konverterande annonser” (här utlovar du kunskap, så en än gång, se till att kunna hålla det du lovar)
– ”Vilket är det absolut bästa sättet att skriva konverterande annonser?” (Fungerar kanske inte ultimat på detta tema, men en fråga kan ibland vara effektivt)

 

3. Få läsaren på kroken snabbt

 

Vid det här laget är det väl knappast någon som har missat uttrycket attention span – sedan Time skrev om att vi människor har kortare attention span än en guldfisk har folk pratat om det. Vår förmåga att behålla koncentrationen skulle vara ynka 8 sekunder, enligt Microsoft Corps studie. Gällande texter på webben har du bara några få sekunder på dig att få den surfande läsaren på kroken. Genomsnittsinlägget på Facebook visas i 1,7 sekunder. 

Du behöver illa kvickt få din läsaren medveten om vad din text kan erbjuda läsaren och varför den är intressant för denne. Så spara inte på krutet i början. De som skriver t.ex. en längre undersökande tidningsartikel har ibland råd och att spara på guldklimpar, men inte du som skriver texter för webben. Ibland ser man skribenter på webben med författarambitioner, som använder sig av isbergstekniken (härstammar från Ernest Hemingway skrivsätt) där man förklarar saker på mer indirekt sätt. T.ex. “marken hann aldrig torka” i stället för att bara skriva “Det slutade aldrig regna”. Men på webben finns det ingen tid för subtilitet och att räkna med att läsaren ska underförstå saker. Så, slopa din inre Dostojevski omgående och skriv rakt upp och ned!

 

4. Konsten att skriva kortfattat

”Kill your darlings”, skrev den amerikanske författaren William Faulkner. Ja, det är precis vad det handlar om när det ska skrivas kortfattat. Du behöver troligtvis spola vissa av de meningar/segment du är väldigt nöjd med. Ett sak som min gamla journalistlärare alltid sa till mig var: “Vad är grejen?”. Allt i texten ska ha ett syfte och en betydelse för läsaren, annars behöver det inte finnas med. Titta på det du har skrivit och fundera; är den här meningen verkligen nödvändig för att att texten ska uppfylla sitt syfte och vara effektiv?


5. Dela upp din text

Ett bra sätt att förtydliga din text på är att använda punktlistor. Ny tanke innebär ofta att det passar perfekt att använda sig av ett nytt stycke. Att använda sig av styckesindelning gör definitivt att din text blir mer läsvänlig. Mellanrubriker är också viktigt för att förstärka en ny tanke/del av texten. Bryt av med bilder för att förhöja läsupplevelsen. Har ni ingen med fotografsinne på kontoret går det att använda sig av någon av de många bildbanker därute som erbjuder gratis bildmaterial.


Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy