5 takeaways från Google I/O 2024

Så var det dags för ett efterlängtat Google I/O och i år blev det tydligt att Google satsar stort på AI. Jag ska ge er fem viktiga takeaways från konferensen, men först vill jag lyfta några generella observationer.

Publicerat
Inlägg SEO

En insikt som jag tar med mig från Googles presentation (se länk längts ner i mitt inlägg) är hur de nu integrerar AI i nästan alla sina produkter i syfte att förbättra användarupplevelsen och öka effektiviteten. Kort och gott så vill man tillhandahålla så pass givande svar att man ökar incitamenten för att användaren ska välja att stanna kvar i söket.

Ett specifikt exempel är det nya AI Overviews-segmentet som sannolikt kommer att revolutionera sökresultaten genom sitt sätt att tillhandahålla rika, kontextuella och generativa svar direkt i söket. Detta i sig kan leda till en förändring i hur användare väljer att interagera med Google och i förlängningen kan det även komma att påverka klickfrekvensen (CTR) för många webbplatser.

Ett annat är den nya bildgeneratorn Imagen-3 och videomodellen Veo som verkligen visar på Googles ambition att ta stafettpinnen och leda utvecklingen inom kreativ AI. Genom att utöka sitt erbjudande med verktyg som besitter förmågan att generera högkvalitativa bilder och videoklipp, öppnar man upp för helt nya möjligheter för såväl innehållsskapare som marknadsförare. Vi fick också ta del av ett intelligent sökverktyg som Google Photos kommer att uppgraderas med. I ett exempel visar får vi se hur du kan fråga efter ditt eget registreringsnummer och få det besvarat direkt i tjänsten baserat på bilder som finns på din bil i din bilddatabas. Finns det fler bilar så kommer tjänsten att triangulera vilken som är din.

Gemini med sina 2 miljoner tokens och blixtsnabba Gemini Flash indikerar att Google inte bara fokuserar på att förbättra AI:s kapacitet utan också på att göra den mer tillgänglig och kompatibel med kommersiell användning.

Google fortsätter att pusha gränserna för vad som är möjligt med AI och jag ser fram emot att följa hur den fortsatta utvecklingen av Googles verktyg kommer att påverka såväl användarbeteenden som kreativt skapande.

Här är mina 5 viktiga takeaways från Google I/O 2024

AI Overviews rullas ut

En av de största nyheterna under I/O var lanseringen av AI Overviews, tidigare känd som SGE. Google kommer att integrera sina generativa AI-svar, baserade på en specifik Gemini-modell, direkt i sökresultaten för alla användare i USA under denna vecka. Efter att ha varit i beta sedan förra årets I/O, är funktionen nu redo att rullas ut brett.

Antalet sökord som AI Overviews visas på har gradvis minskat i antal men man planerar att utöka detta successivt efter hand. Det är ett rimligt antagande att detta kan komma att ha stor påverkan på användarbeteenden och det blir därför viktigt att följa för alla som är verksamma på den amerikanska marknaden.

Gemini

Den nya Gemini-modellen kan hantera upp till 2 miljoner tokens. Det är det största underlaget av alla kommersiella AI-modeller som finns på marknaden och innebär att Gemini hanterar stora mängder data och mycket komplexa uppgifter.

Gemini Flash | Snabbare än snabbast

Google lanserade även en snabbare version av Gemini under namnet Gemini Flash. Denna modell är både snabbare och billigare ergo kortare svarstider. Lanseringen påminner en del om OpenAI’s senaste modell GPT 4.o – Ett tydligt tecken på att konkurrensen inom AI-utveckling nu har intensifierats ytterligare.

Imagen-3 | Kraftfull bildgenerator

Vi fick även ta del av nya Imagen-3, en modell framtagen för att generera bilder som av Google själva har utlovas vara en av de mest avancerade på marknaden. Den kommer att konkurrera med etablerade modeller som Midjourney och DALL·E. Vi fick se flera mycket imponerande exempel på vad Imagen-3 kan åstadkomma, återstår att se hur den presterar i praktiken.

Veo | Video-generering & editering

Google ger oss Veo, en mycket avancerad AI-videomodell som kommer att vara kapabel att både skapa och redigera videoklipp med mycket hög kvalité på slutresultatet. Man hintade dessutom om framtida funktioner som till exempel möjligheten att skapa storyboards och generera klipp genom ett knapptryck – Låter som att det kan bli mycket användbart för alla innehållsskapare.

Här kan du se Googles presentation:

Googles presentation