10 tips på hur du återvinner ditt innehåll

Att skapa innehåll för dina sociala medier och din hemsida genererar trafik. Bra innehåll konverterar besökare. Men ja, det är tidsödande att frekvent publicera matnyttigt och relevant innehåll. Att skapa kvalitativt innehåll för dina ägda medier; t.ex. sociala medier och hemsida, kan vara tidskrävande. Efter brainstorming, research, skrivandet, ta fram passande bilder och SEO-anpassa texten […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Att skapa innehåll för dina sociala medier och din hemsida genererar trafik. Bra innehåll konverterar besökare. Men ja, det är tidsödande att frekvent publicera matnyttigt och relevant innehåll.

Att skapa kvalitativt innehåll för dina ägda medier; t.ex. sociala medier och hemsida, kan vara tidskrävande. Efter brainstorming, research, skrivandet, ta fram passande bilder och SEO-anpassa texten kan det ibland kännas som att inlägget snabbt slukas av det förflutna. Men varför inte återanvända ditt innehåll i så många skepnader som möjligt? Mycket av det innehåll du skapat kan troligtvis återvinnas på olika sätt under lång tid framöver.

Här kommer 10 idéer på hur du kan återvinna ditt innehåll för att spara både tid och energi, samt ge din målgrupp en mer rättvis chans till att upptäcka det innehåll som du har lagt kraft på att skapa. Som vi vet är ju repetition kunskapens moder.

 

1. Skapa filmklipp

Att omvandla orden från en bloggpost till engagerande och visuellt tilltalade rörligt material ger definitivt nytt liv. Det är också ett format som genererar mer klick och som är lättare att ta till sig än ett massivt textsjok. Att skapa video behöver inte vara speciellt svårt; har du inte tillgång till kamerautrustning kan det ofta räcka med en mobilkamera för att skapa innehåll som mottagaren kan uppskatta. Video bör absolut vara en del av din kommunikation – år 2020 uppskattas upp till 70 % av allt som konsumeras på mobiltelefonerna att vara video.

 

2. Spela in podcast

Finns det några av dina texter som kan fungera som podcast? Det är ett utmärkt sätt för din målgrupp att kunna ta del av ditt innehåll medan de diskar eller är ute och joggar. Varför inte bjuda in människor för att diskutera dina mest hållbara topics i samtalsform? Det behöver inte handla om en timmes långa avsnitt, utan kan absolut vara av det kortare slaget. Människor bryr sig mer om det värde du bidrar med snarare än längden på avsnittet. Det finns gott om populära podcasts med tajta 5 minuters-avsnitt.

 

3. Publicera ett uppdaterat inlägg

Tänker du uppdatera ett äldre inlägg med nytillkommen fakta? Varför inte skapa ett helt nytt inlägg istället, där du återanvänder text från ditt tidigare inlägg. Men kom ihåg att du alltid kan länka till det föregående inlägget i ämnet.

 

4. Använd bilder och citat 

Instagram Stories används flitigt av både privatpersoner och företag. Den ytan kan du enkelt använda för att återvinna ett äldre blogginlägg. Du kan använda samma bild för att lägga på text med intresseväckande citat från inlägget. Har du ett blogginlägg med 10 tips kan du publicera tre av de tipsen på Stories och tala om att de kan läsa resten på bloggen, med en länk som du temporärt placerar i bion på Instagram.

 

5. Förädla en punktlista

Kanske har du en äldre punktlista späckad med 10 vettiga tips som fortfarande är relevanta? Gör ett längre inlägg om varje punkt – vips, så har du tio nya inlägg som troligtvis kommer väcka din målgrupps intresse på samma sätt som den ursprungliga listan gjorde. Glöm inte att länka till de längre versionerna under varje punkt i listan, som det absolut kan vara läge att återpublicera när den blivit matigare tack vare alla länkar.

 

6. Använd dig av en expert

Om du har skrivit om någon nyhet inom din bransch så kan ett enkelt grepp vara att intervjua en expert i ämnet – gärna någon med en ny och fräsch syn på saken.

 

7. Infograf kan vara effektivt

Att göra siffrorna levande kan vara ett väldigt bra sätt att återvinna innehåll på. Ta de bästa och tydligaste siffrorna från ditt inlägg och visualisera det med en bild, den kan innehålla t.ex. staplar, kurvor, diagram eller tårtor. Infographics delas gärna och ofta på sociala medier, vilket innebär att du har god chans att få spridning med den här metoden.

 

8. Låt varje budskap få ta plats

Nästa gång du ska skriva ett inlägg; skriv ett utkast, se sedan över innehållet och fråga dig vilka delar som kan stå på egna ben i ett separat inlägg.

 

9. Rid på din egen våg

Har något av dina inlägg genererat extra mycket trafik eller leads? Se till att slänga på mer vedpinnar medan elden brinner.  Skriv artiklar med vinklar på orginaltexten där du kan länka till orginalet så att det fortsätter att generera trafik och intresse.

 

10. Kommunicera innehållet via mail

Man ska inte underskatta människors inkorgar. Att skapa en automatiserad e-postkampanj är ett effektivt sätt att försäkra dig om att du når dina engagerade kontakter med ditt bästa material. Här kan du absolut använda äldre inlägg som fortfarande är relevanta. Bidra kontinuerligt med värde till din publik så fortsätter du att vara top-of-mind.