Annonsera på Tiktok

Tiktok har helt klart varit på tapeten under 2020 och användandet av appen har skjutit i höjden under våren och sommaren. På senaste tiden har man också sett att många äldre etablerade influencers har utökat sin närvaro till att även finnas på Tikok. Vilket är helt rätt när en ny het plattform tar plats i […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Tiktok har helt klart varit på tapeten under 2020 och användandet av appen har skjutit i höjden under våren och sommaren. På senaste tiden har man också sett att många äldre etablerade influencers har utökat sin närvaro till att även finnas på Tikok. Vilket är helt rätt när en ny het plattform tar plats i det sociala medielandskapet. Det gäller att finnas, synas och vara relevant där det händer. Men detta har i sin tur också gjort att snittåldern för användarna på Tiktok sakta men säkert stigit.

Nu har vi äntligen fått möjligheten att annonsera på Tiktok, men vad behöver man egentligen tänka på vid skapandet av en annons, vilka format kan man använda sig av och vilka har man möjligheten att nå ut till? 

 

Annonsering

 

Tiktoks annonseringsplattform är till utformandet lik Facebooks ads manager och man går igenom liknande steg vid skapandet av en kampanj. De målsättningarna man har möjlighet att välja mellan är medvetenhet (räckvidd), övervägande (trafikdrivande, app installationer, videovisningar) och konvertering

 

Precis som på Facebook har man möjligheten att välja målgrupp baserat på demografiska- och vissa geografiska aspekter, intressen, beteenden och kategori. Tiktok har dock begränsningar när det kommer till att segmentera på specifika orter, utan det är hela länder som gäller ännu. För verksamheter som vill jobba mer nischat mot geografiska orter är detta en uppenbar nackdel. Därutöver går det i dagsläget inte att bemöta kommenterar som sker kopplat till annonser – varför en rekommendendation kan vara att stänga av “kommentarsfunktionen” för annonser. 

 

Material

 

Något som är väldigt viktigt att komma ihåg är att användarna på Tiktok är ute efter att inspireras och underhållas, det är därför av yttersta vikt att det material man annonserar rimmar med detta. Var lekfull och låt annonsen vara en naturlig del av användarens flöde. Tiktok är en visuell plattform med högt tempo och därav bör annonser helst vara i video. Jobba med korta filmklipp och var inte rädd för att skoja till det. Häng med i vad som trendar och arbeta med det i dina annonser. Det gäller att vara relevant, kreativ och snabb på bollen. Men kom också ihåg att det är en ung målgrupp vi når ut till och att det är dem du kommunicerar med.

 

Rekommenderade format och placering av text

 

TikTok använder formaten 1:1, 16:9 och samma stående format (9:16) som på Facebook, Instagram, Messenger och Snapchat. Här föredras formatet 9:16 då det täcker så stor del av skärmen som möjligt och är anpassat för plattformen, vilket också är varför vi inte rekommenderar att man använder formatet 16:9. Men placeringen av text är desto viktigare på Tiktok. Ingen text bör placeras i den övre, undre eller högra delen av videon då den kommer att täckas av symboler och knappar. Försök placera viktig copy så centrerat i videon som möjligt. Längden på videon bör vara mellan 5 – 60 sekunder.