Att tänka på när du börjar marknadsföra – intervju med Peter Bergström

Peter Bergström arbetar som affärsutvecklare på Viva Media och har arbetat inom marknadsföring i över 20 år med flera stora svenska företag, både på köp och säljsidan. Här delar han med sig av sina bästa tips för dig som vill starta igång med din marknadsföring. Vad handlar marknadsföring om 2017? – Om att vara så relevant som möjligt. […]

Publicerat
Inlägg Viva

Peter Bergström arbetar som affärsutvecklare på Viva Media och har arbetat inom marknadsföring i över 20 år med flera stora svenska företag, både på köp och säljsidan. Här delar han med sig av sina bästa tips för dig som vill starta igång med din marknadsföring.

Vad handlar marknadsföring om 2017?

– Om att vara så relevant som möjligt. Vi måste bemöta kunden där den befinner sig i sin resa mot ett köp. Ofta glöms det tyvärr bort att ta reda på hur målgruppen fungerar och hur man bäst når den, när det är just det som är nyckeln till lyckad marknadsföring. Detta identifieras med data. Med rätt data vet vi hur målgruppen fungerar och vilka kanaler vi ska synas i.

Hur fokuserar man bäst på både affären och kundresan?

– Det viktigaste är att ha en tydlig beställning från start och sätta upp mål med uppdraget. Ställ dig själv viktiga frågor: vad vill kunden få ut av uppdraget och hur når man dit? Vad kan vi som byrå göra för kunden och hur ska vi samarbeta för att lyckas med uppdragets mål? Nulägesanalys är viktigt för att få förståelse för kundresan och var slutkunderna befinner sig i relation till företaget. Kan vi fokusera endast på produktförsäljning eller behöver vi först satsa på att stärka varumärket? Man behöver börja i rätt ände för att få de bästa förutsättningarna.

Vad behöver man tänka på när en strategi ska utformas till kunden?

– Återigen är det bra att ha med sig att det inte alltid är rätt att satsa på produktförsäljning, utan tänk på varumärket. Om kunderna är intresserade av ditt varumärke så kommer de att handla av dig. Därför är det en oerhört viktig del av marknadsstrategin.

– Många annonserar dessutom väldigt försiktigt i flera olika digitala kanaler, men kanalvalet och hur mycket man bör synas i respektive kanal är beroende på var kunderna finns och hur de beter sig. Våga tänka om och bemöt kunderna på deras villkor! Många gånger måste man våga satsa lite större, men glöm inte bort att satsa där målgruppen finns istället för där du som företag vill synas.

Hur väljer man som företag rätt byrå?

– En byrå som har förståelse för hela det digitala landskapet. Dels behöver byrån förstå hur varje unik leverans fungerar, men också horisontellt, hur kanalerna jobbar tillsammans. Vilka kanaler driver medvetenhet om varumärket och vilka kanaler konverterar bäst? Alla kanaler bidrar på ett eller annat sätt till ett köp. Våga be om hjälp!

Hur ser din drömkund ut?

– En kund som vill ha ett bra samarbete och ett uppdrag mellan två parter. Det handlar om att jobba tillsammans mot ett gemensamt mål. Man måste tillsammans sätta målen och förväntan för uppdraget, vilket innebär ett krav på både mediebyrån och kunden.

– De roligaste kunderna är de som förstår det digitala landskapet och tidsramen för att implementera förändringar. Då kan vi sätta upp både kortsiktiga och långsiktiga strategier för hur vi tar oss fram. Vivas mål är att göra en långsiktig resa tillsammans med sina kunder och följa utvecklingen över tid. Under åren sker olika aktiviteter under olika tillfällen, för att i slutändan bidra till ett gemensamt syfte och mål.

För den som ska sätta igång med sin digitala marknadsföring; kan du tipsa om någon rolig kanal eller produkt?

– Våga testa sociala medier! Många tror att det är krångligt, men det behöver det inte alls vara. Sociala medier kan ge så otroligt mycket för ditt företag. Ta hjälp av någon som är kunnig och våga laborera! Jag har genom mina år som marknadsförare gjort lika många rätt som fel – det är så man lär sig.