B2B-berättelser – bygg ditt varumärke med storytelling

Bygger ditt varumärke bara på produktinformation, datablad och infographics? Då är det dags att du ger ditt företag en själ som kunderna kan koppla emotionellt med, och ett av de bästa sätten att göra det är genom berättelser om människor.

Publicerat
Inlägg B2B Storytelling Varumärke

Marknadsförare underskattar ofta detta, men storytelling är ett kraftfullt sätt att bygga varumärke och paketera er berättelse för både medarbetare och kunder. Och en av de absolut bästa sätten att arbeta in känsla (och inte bara logik) i din B2B-marknadsföring är just att använda dig av storytelling. Människor minns historier betydligt bättre än listor med fakta och produktdata, och genom berättelser kan komplexa budskap göras begripliga och företagets värde blir mer konkret.

En bra story kan även dra till sig nyfikenhet från medier och investerare.

Sätt människan i centrum

Även om ni säljer en tjänst eller produkt, kan ni berätta om människorna bakom lösningen eller de människor ni hjälpt. En grundregel är att bra berättelser nästan alltid fokuserar på individer. Det kan alltså vara en kund som är hjälten i historien (och ert företag agerar den hjälpsamme guiden), eller era grundares vision som förändrar branschen. Identifiera era protagonister och gör dem levande.

Först – vad är er story, hur grundades företaget och varför?
Paketera det gärna känslodrivet, personligt och med ett tydligt syfte kring var ni kommer ifrån, var ni är och vart ni är på väg. En välarbetad story är värd sin vikt i guld. Dela den ofta internt för att bygga kultur, och på hemsidan och i presentationer för att bygga känslan av företaget externt. Logik är viktigt, men känslan ni förmedlar är allt. När vi är i tjänst är vi alla mer logiskt drivna än annars, men vi kan inte förneka vår mänskliga natur.

Sen – gör kunden till hjälten
Att bygga din egen story är första steget, men storytelling kan användas i all form av marknadsföring. Och då är det dags för en mycket viktig justering – att byta fokus från dig till kunden. För din story handlar egentligen inte om dig, utan om din kund och att göra din kund till hjälte.

För när du väver en berättelse som din kund kan se sig själv i knyts ett emotionellt band som överträffar det mesta. Besluten fattas som vi nämnt på fakta och logik inom B2B, men att skapa en personlig koppling mellan kunden och dig genom storytelling är också avgörande, utöver att kunskapsdela och framhäva expertis.

Ett exempel på kundcentrerad storytelling är SAP, ett globalt mjukvaruföretag. De insåg att deras varumärke ofta förknippades med komplexitet. För att förändra den uppfattningen lanserade de kampanjen ”Run Simple”, där de kommunicerade hur deras lösningar förenklade affärsprocesser. De använde kundberättelser och case studies för att göra sitt budskap lättförståeligt.

Omslagsbild av white paper med titeln “B2B-marknadsföring som driver tillväxt” från Viva.

Vill du lära dig mer om hur du använder storytelling i B2B-marknadsföring? I vårt white paper ”B2B-marknadsföring som driver tillväxt” delar vi fler insikter om du kommunicerar ditt varumärke genom berättelser. Du får också lära dig hur du bygger B2B-varumärken, hur du applicerar AI i en unik B2B-kontext och de viktigaste trenderna 2025.

Ladda ner vårt white paper kostnadsfritt här.