Viva Media

Den sökande människan

Google Sökmotoroptimering Statistik
Den sökande människan
Publicerad , senaste uppdatering

“Det man inte vet, får man ta reda på“. Jag tillhör generationen som växte upp med SVT:s julkalender “Mysteriet på Greveholm” från 1996, där 13-årige Ivar lägger denna självklara kommentar. 

Människans nyfikna drivkraft kommer alltid att vara en av våra viktigaste egenskaper för kreativitet, innovation och utveckling, och det märks på nätet att vi ständigt söker svar. Google går själva inte ut med officiella siffror, men Internet live stats beräknar att det sker ungefär 5,6 miljarder sökningar på Google varje dag. 

Sökmotorers primära uppgift är att presentera den mest relevanta informationen som de har räknat ut att användaren vill se, vilket såklart blir extremt viktigt utifrån ett marknadsperspektiv då en köpresa mer ofta än sällan börjar med just en googling. 

 

I en global studie av Google/Ipsos från 2019 uppger nästan 6 av 10 personer att de generellt gör sökningar online innan de köper en produkt, för att säkerställa att de gör det bästa möjliga valet. Det här är såklart inte alltid fallet i vid tex lågengagemangsprodukter likt livsmedelsvaror men i många köp är strävan efter bästa kvalitet, pris eller låt säga lämpligaste funktion av yttersta vikt för oss människor.

Sökbart innehåll

Det är bara en av alla anledningar till varför det är så oerhört viktigt för dig som företagare att vara nyfiken på dina potentiella och existerande kunder, och hur du kan hjälpa dem på bästa sätt genom att leverera “hittbar” information på sökmotorerna.

Ett exempel jag relativt ofta ser i min roll som SEM Manager är kollisionen när ett företag vill använda ett visst språk för att kommunicera med sina kunder, men det inte matchar vad kunden faktiskt söker efter. För att ta ett påhittat exempel: Matildas Bostäder AB vill synas på framförallt “bostadsrätter” i Uppsala och bygger därför upp hemsidan och annonsernas innehåll efter detta. Men det visar sig att majoriteten av de mest potentiella kunderna använder istället söktermen “lägenheter till salu” när de Googlar. I bästa fall har Matildas Bostäder åtminstone lagt in söktermen för “lägenheter till salu” så att de syns i sökresultatet, men annonsen som fokuserar på bostadsrätter kommer då att vara mycket mer irrelevant för kunden och vi kommer sannolikt att behöva betala för detta både i CPC och lägre visningsfrekvens.

Det börjar med en sökordsanalys


Bland annat därför är sökordsanalyser så viktiga ur både ett SEO- och SEM-perspektiv; så att både hemsidan, annonserna och kundens sökning kan matcha med varandra. Annars riskerar vi snabbt att tappa relevans och därmed synlighet på Google vilket får konsekvenser för företagets affärsmål. 

En sökordsanalys handlar om att hitta sökvolymer baserade på beteenden som målgruppen har och sedan ta fram relevant innehåll som svarar upp för de behov som kunden har i de olika stegen i köpresan. Därför krävs en väl uttänkt strategi för de stegen där både det betalda och organiska söket synkar väl med den övriga medie- och marknadsföringsplanen. 

För mer om Sökmarknadsföring se mitt webinar där jag berättar mer om vad som gör en annons framgångsrik och hur man tar fram en innehålls- och datadriven sökmarknadsföring och blir en väl koordinerad del av din marknadsföringsstrategi.