Det här trendar på Facebook & Instagram

Varje år presenterar Facebook en undersökning om marknaden och digitala insikter som baseras på data från de egna plattformarna. För första gången lägger nu Facebook stor vikt i hur trenderna ser ut i andra länder och kontinenter än förr när studien endast koncentrerats kring USA. De aktiviteter och ämnen som trendar är ofta en avspegling […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Varje år presenterar Facebook en undersökning om marknaden och digitala insikter som baseras på data från de egna plattformarna. För första gången lägger nu Facebook stor vikt i hur trenderna ser ut i andra länder och kontinenter än förr när studien endast koncentrerats kring USA. De aktiviteter och ämnen som trendar är ofta en avspegling av det politiska läget för landet samt andra lobbyistiska och populistiska strömningar. Så marknadsföringen kan skilja sig enormt från land till land!

Facebook baserar sin trendspaning inför 2020 genom data från Asien, Europa, Latinamerika, Australien och Nordamerika. Här får vi in länder som Sverige, UK, Tyskland, Thailand, Mexiko och Kanada för att nämna några.

 

Insikten vi får av undersökningen Facebook IQ, där de tar del av rubriker som diskuteras världen över, ger oss marknadsförare en insikt i vad som både är populärt i vårt land men även världen över. Som alla vet, så tar vi efter varandra och det som är populärt i exempelvis USA brukar även ha en tendens att smitta av sig på övriga världen och vice versa.

 

Tydliga trender i det här blogginlägget har fokus på områdena underhållning, konst, design, skönhet, mode, resande, mat och dryck. Det här är trenderna som det talas mest om i sociala medier, vilket kan hjälpa oss tackla känslorna och andra triggers på de som vi vill beröra med vår marknadsföring. Många av dessa trender är inte svart eller vitt, och enbart aktuella i det landet som beskrivs nedan. Utan det finns såklart spår av allt i många länder!

I Canada så uppmanas många att börja med biodlingar som en form av miljöaktivism. Det är även populärt att vara en så kallad ”plantparent”, vilket är ett begrepp som beskrivs som en ”Millenial obsession with indoor plant babies”. Det finns hashtags såsom #plantstagram och en ny genre har utvecklats med så kallade plant influencers.  

 

I Sverige och England har vi en ökad känsla av ansvar när det kommer till köp av kläder. Vi ställer högre krav på att de ska ha så liten påverkan på miljön som möjligt.

I USA och Tyskland är folk generellt mer nyfikna på grönare alternativ för att minska konsumtionen av kött.

I Brasilien börjar befolkningen hjälpas åt att experimentera med 3D printing och laserskärning.

I Indien så har det börjat bli populärt med hiking, backpacking och det allmänna naturlivet där folk tenderar att utforska sitt land och det naturliv som finns utanför dörren.

I Frankrike är det populärt med användandet av appar som kan scanna dina varor efter farliga ingredienser.

I Filippinerna är det populärt bland de skönhetsintresserade att minska sina hudvårdsrutiner från 10 steg till 3. Med fokus på produkter som skyddar deras hud från solen.

I England är det populärt att kombinera träning med utelivet, och engagera sig i nattklubbar som kombinerar fitness med nattliv. Två flugor i en smäll!

 

Text: Philip Gatu är en av alla Vivas stjärnor på Sociala Medier. Som Social Media Manager ger Philip våra kunder sin expertis om målgrupper, creatives och såklart även de större perspektivet i hur andra kanaler kan bidra till att marknadsföringen får effekt.