E-barometern 2020 Q2, E-handeln växer med 49%

5

Publicerad 23 september 2020, 17:09 av Joachim Almeke

Postnord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på flera olika konsumentundersökningar och företagsundersökningar. Under andra kvartal av 2020 är vi mitt inne i pandemin, coronaviruset är på allas läppar och det är en historisk tid för e-handeln.

Det råder ingen tvekan om att Q2 2020 var det mest explosiva kvartalet hittills i svensk e-handels historia. Tillväxten landade på 49%, vilket är den högsta siffran någonsin. Prognosen för tillväxten för hela 2020 var satt till 11% vilket nu behöver prognostiseras uppåt.  En troligt tillväxt för hela 2020 landar runt 30-33% (emot de 11% som var prognostiserade) vilket motsvara 115,7 miljarder kr. Orsaken till denna extrema tillväxt är förstås att vi alla spendera mycket mera tid i våra hem på grund av coronavirusets framfart i samhället och att vi försöker följa folkhälsomyndighetens rekommendationer. I kvartal två jobbar fyra av tio helt eller delvis hemifrån och 85% har spenderat mer fritid hemma. Detta har resulterat i två tydliga beteenden; 1. Allt fler handlar på nätet (de äldre hittar ut på nätet). 2. Genomsnittskonsumenten gör betydligt flera och större köp via nätet.

 

 

E-handelns utveckling fördelat på branscher

De branscher som ökat mest under perioden är dagligvaror (+115%), möbler & heminredning (+71%) och apoteksvaror (+69%). Inom andra branscher t ex. mode har en radikal förändring skett, då den totala försäljningen sjunkit samtidigt som e-handeln ökat. Även etablerade branscher såsom böcker och hemelektronik genomsyras av stark tillväxt. Detta kommer att innebära att e-handelsandelarna kommer att öka betydelsefullt om utvecklingen håller i sig under resten av helåret. Enligt ny prognos från postnord så kommer 2020 års siffror landar på 115,7 mdkr vilket kan jämföras med 2019 års omsättning på 87 mdkr.

Det är kanske inte är superkonstigt att vi ser just så stora ökningar i de tre kategorierna dagligvaror, möbler & heminredning och apoteksvaror. Vi lever trots allt mitt i en pandemi och det är tydligt att det “äldre” (65-79 år) har hittat ut på nätet och handlar. Tittar vi på köpbeteende för denna konsumentgrupp finner vi en tydlig förstaplats; apoteksvaror följt av dagligvaror (3% av de äldre handlade 2019 till skillnad från 25% 2020) och på tredjeplats böcker.

Kategorin möbler och heminredning har ökat markant, vilket kan förklaras att vi i coronapandemins fotspår har spenderat mer tid i våra hem. När det inte gick att genomföra den planerade utlandssemestern och vi alla fick hemestra, passade därför många på att investera i sitt boende. Möbelhandeln på nätet ökade med 71% under Q2, vilket är en exceptionellt hög siffra. Det flesta hushåll har även haft en god konsumtionskapacitet med slopade amorteringskrav. I takt med att den ekonomiska oron avtog under våren öppnade vi våra plånböcker.

 

Hur coronaviruset har påverkat e-handel

Vi har redan varit inne på ämnet, det är tydligt att pandemin har påskyndat digitaliseringen och att allt fler använder nätet för handlar istället för att går i en butik. Under kvartal två finns det flera indikatorer på ett ändrat konsumtionsbeteende. Enligt statistik ser vi att andelen som handlar på nätet och antalet produktområden som handlas på nätet ökar jämfört emot innan coronautbrottet.

Samtidigt har flera butiker uppgett att det har fått påskynda med att skala upp eller starta sin e-handelssatsning. Alla dessa investeringar anpassas till ett helt annat varuflöde på nätet vilket kommer gynna hela branschen i närtid. Före pandemin uppgav ca: 68-70% att de handlat på nätet senaste månaden. Jämför man samma siffra efter coronautbrottet var den 77-78%. Det har alltså gjorts en snabb framflyttning hos konsumenterna. Detta är framförallt de “årsrika” som står för den största ökningen och mycket talar för att det nya beteendet kommer att bestå efter pandemin när livet återgått till det normala.

 

Egna reflektioner om framtidens e-handel och nya konsumenter

Det vi ser nu är ett skifte där alla årskullar är representerade med att beställa på nätet. Den nya kundgrupp “de äldre” kommer har andra prioriteringar på vad som är viktigt i en e-handel. Exempelvis vill denna målgrupp gärna har möjligheten att kunna nå kundtjänst via telefon (en funktion som många e-handlare tagit bort idag) men även vikten av att kunna få varorna hemlevererade, istället för att gå via ett postombud.

Här behöver branschen generellt bli bättre på att möta andra krav på användarvänligheten. Exempel att använda ett större typsnitt men även går ifrån tankesättet med “mobile first” layout till “iPad-first” layout eftersom denna målgrupp är vanna iPad-användare och älskar sina “paddor”. 

Det kan vara en god idé att satsa pengar i sin check-out lösning för att både tydliggöra och erbjuda flera olika betalningsalternativ, flera e-handlare borde erbjuda Swish som betalningsmetod. Enligt undersökningen anses betalningsmetoden Swish som den absolute enklast att använda. Faktura ligger på en hedrande andra plats.

Inom svensk e-handel har det varit fokus på leveransvillkor de senaste åren. Vi konsumenter har blivit allt mer bortskämda med korta leveranstider och med Amazon knakande på dörren så kommer denna utveckling fortgå. Troligtvis kommer vi får se en utveckling inom leveransdelen där fokuset kommer ligga på en fossilfri transport vilket kommer blir allt viktigare parameter för slutkunden. Likaså kan premiumleveranser där vi släpper in “budet” med hjälp av våra uppkopplade och smarta hem vara en framtida tjänst. Alltså att budet tex kan installera varan direkt eller packa upp och fylla ditt kylskåp med matvaror som du beställt tidigare på förmiddagen. Kort sagt: leveranser samma dag med möjlighet att får varorna inte bara levererade till dörren utan in i hemmet och installerade/uppackade.

 

 

 

 

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy