E-handeln växer

3

Publicerad 19 maj 2020, 12:05 av Josefine Bergman

Coronapandemin har gett e-handeln en riktig skjuts uppåt under 2020 och en stor del av den ökningen kom in under mars månad. I Sverige ökade e-handeln med 16% under hela Q1 vilket gör att det är guldläge att ta mark hos nya målgrupper.

E-barometern presenterade nyligen sin e-handels-rapport för Q1. Där resultatet blev en ökning av e-handeln med 32% i bara mars från februari 2020. Vi kan även se en stigande trend för e-handelsköp som nu uppgår till 70% varav 52% av dessa köp genomförs i mobilen. Att ta med sig den insikten som e-handlare är viktig för innehållet på e-shoppen. Tänk på att ha en mobilanpassad hemsida och ha i åtanke vad som visas på skärmen samtidigt för kunden. Hur mycket scroll det behövs för att komma till de olika funktionerna och informationen är också viktigt att tänka på. 

 

Fler äldre handlar på nätet

 

Nya målgrupper har äntrat världen av webbhandel till följd av Coronaviruset och förhoppningsvis är det här starten på ett nytt beteende hos de äldre som hänger kvar. Lägger du dina kort rätt här som e-handlare och anpassar din kommunikation till den äldre målgruppen så kan du få lojala kunder som återkommer. 

E-barometern Q1 2020
Bild: E-barometern Q1 2020

 

Osäkerhet och vinnare

 

Konsumenterna uppger också att de är lite avvaktande med att göra större köp och oroar sig lite för sin egen privatekonomi. Många säger att de avvaktar med icke nödvändiga köp tills det ekonomiska läget och virusets spridning har lagt sig. Något som inte har gett utslag just e-handeln än utan mer har blivit en konsekvens för den fysiska handeln. 

 

En bransch som tillhör vinnarna i denna tragedi som ju Coronapandemin har skapat är dagligvaruhandeln. Där även fler förstagångsköpare har klivit in och testat att köpa hem sin middag via nätet, troligtvis ingen tillfällighet utan en konsekvens av rådande rekommendationer om fysisk distansering. Uppgången är på hela tre procentenheter från samma period förra året, 16% uppger att de handlat matvaror via nätet (Q1 2020). 

 

Amazon växer globalt

 

Globalt växer även e-handeln och branschjätten Amazon har haft en kraftig uppgång sedan Coronapandemins spridning isolerade människor i hemmen. Deras konkurrenskraftiga hemsida med produktrekommendationer och enkla prisjämförelser konverterar lätt den presumtiva kunden till faktisk kund. Lanseringen av sajten kommer bli en omvälvande tid för svensk e-handel och nu är det inte längre frågan om det händer utan när. Så som e-handlare behöver du förbereda dig och vara vaken på hur Amazon kan ge dig  möjligheterna att utveckla din e-handel. 

 

E-barometern Q1 2020, Business Insider
Bild: E-barometern Q1 2020

 

Vad betyder det här för marknadsföringen?

 

Har du en e-handel bör du på ett tydligt sätt kommunicera dina betal- och leveransalternativ på hemsidan men också i riktad extern kommunikation mot just en äldre målgrupp om du vill fånga upp en sådan. För en ovan e-handlare är betalning och leverans två trösklar som är jobbiga att kliva över, men ingen omöjlighet att bygga över genom bra och tydlig kommunikation. Har din leveranstid blivit längre på grund av ökad belastning är det också något som rekommenderas att skriva ut innan kunden genomför köpet för att inte skapa någon missnöjdhet i efterhand, du vill ju självklart ha återkommande kunder. 

 

Se även över vilka produkter som dina kunder handlar mest av, gör kampanjkommunikation på en rad liknande produkter. Ta fram innehåll till din hemsida som guidar din kund med information så att den kan ta rätt beslut kring vilken produkt som passar just den. Tänk dig in i kundens situation och utveckla texter och bilder som hjälper framåt i kundresan mot köp. Säljer din e-handel tex matlagningsredskap, utveckla då unika texter för varje produkt som beskriver hur just den fungerar och vilket problem den löser. Genom ett bra innehållsarbete får du också mer synlighet på sökmotorer som Google. 

 

Många små justeringar i din marknadsföring kan göra att du har mycket mark att vinna hos din målgrupp. Det gäller bara att identifiera och se vilka lösningar som kan hitta nya kunder. 

Vill du läsa hela rapporten från E-barometern hittar du länk till nedladdning här.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy