Effekten av nyhetsmedia i mediemixen

Det pratas ofta om vad marknadsföringen ger i faktiska inkomster till företag, vilket man såklart ska fråga sig. Men vissa kanaler har det inte lika lätt att påvisa just vilken intäkt det har genererat. Den varumärkesbyggande marknadsföringen har här en utmaning, då värden oftast består av hur många visningar eller klick en bannerannons har fått […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Det pratas ofta om vad marknadsföringen ger i faktiska inkomster till företag, vilket man såklart ska fråga sig. Men vissa kanaler har det inte lika lätt att påvisa just vilken intäkt det har genererat. Den varumärkesbyggande marknadsföringen har här en utmaning, då värden oftast består av hur många visningar eller klick en bannerannons har fått exempelvis. Detta är svårt att översätta i rena intäktstal. Sökmarknadsföringen har ett enklare jobb, och de kan oftast påvisa vilka direkta intäkter som annonsering har gett.

Just av den här anledningen så har Group M, i samarbete med de största tidningshusen Stampen, Schibstedt, Bonnier och Mediekompaniet, gjort en undersökning för att påvisa effekten av att annonsera digitalt och print i nyhetsmedia. Bland annat visar rapporten att annonsörer som faktiskt investerar i nyhetsmedia i genomsnitt har 70% högre ROI för sin sökordsannonsering och 30% högre ROI för sin online video-annonsering. Social får också ett uppsving på 32% ROI efter investeringar i nyhetsmedier. 

Så vilka slutsattser kan dras av det här?
Du måste börja se mer till helheten i marknadsföringen i stort. Målgruppen befinner sig i olika delar av köpresan och när de blir exponerade för din kommunikation i olika kanaler så behöver de ha olika budskap och föra kunden framåt i köpresan. Rent konverterande kommunikation eller också varumärkeskännedom. Där är traditionell och digital press fantastiskt att använda för att lyfta olika budskap och driva trafik till varumärkets egna kanaler. När du sen utvärderar siffror efter en kampanj ska du lyfta blicken och inte bara se på enskilda kanaler var för sig. Ta en sån enkel jämförelse som om du kopplar på en nyhetsmedieinvestering och se hur resultatet blev i Google Analytics. Blev besökssiffrorna kanske annorlunda mot en kampanj utan nyhetsmedia som kanal.  

Titta på helheten av kampanjens resultat, kolla inte vad de olika kanalerna har genererat var för sig endast utan räkna ihop alla källor och se vad det blev för utfall. Se det som ett A/B test, hur blev resultatet med eller utan nyhetsmedia?

Det blir naturligtvis mycket enklare att motivera annonsplaceringar i form av exempelvis bannerannonsering i dagstidningar som en brygga mellan dina olika kanaler, från sök till social. Utan den tappar du intäktsmöjligheter. Det här är alltså en uppmaning till alla medieköpare, glöm inte bort att investera i bannerannonsering i nyhetsmedia. Sen kan man naturligtvis inte rymma allt i en vanlig banner, men om man har en mer komplicerad produkt som behöver förklaras på ett annat sätt kan man antingen använda sig av native annonsering eller online video annonsering. 

Det betyder givetvis inte att du behöver hålla koll på alla olika format, men det du behöver göra är att lyfta blicken och inte bara koncentrera dig på kanaler som ger direkta konverteringar. Med en bra mediemix och ett helhetstänk har ni som företag kommit en bra bit på vägen för en riktigt lyckad marknadsföring.