Efter 18 år – Adwords blir Google Ads
Efter nästan två decennier har Google Adwords bytt namn. Skälet är att erbjudandet har breddats genom åren. Rebrandingen ska skapa ett tydligare Google-landskap för kunderna. ”Last month, we announced that Google AdWords is becoming Google Ads. Starting today, you will begin to see the new Google Ads brand reflected across our product, Help Center, and […]
Efter nästan två decennier har Google Adwords bytt namn. Skälet är att erbjudandet har breddats genom åren. Rebrandingen ska skapa ett tydligare Google-landskap för kunderna.
”Last month, we announced that Google AdWords is becoming Google Ads. Starting today, you will begin to see the new Google Ads brand reflected across our product, Help Center, and other channels. This will take several months to roll out fully”, twittrade Google 24 juli.
Det blir även flera andra förändringar:
• DoubleClick och Google Analytics 360 Suite hittar vi nu under varumärket Google Marketing Platform.
• DoubleClick for Publishers och DoubleClick Ad Exchange kommer att integreras i plattformen Google Ads Manager.
• Google Adwords blir Google Ads.
Det är inte mycket påtagligt som förändras inom själva erbjudandena, utan det handlar om en rebranding. Anledningen är att Googles erbjudande har blivit allt mer komplext under de senaste två decennierna och det är meningen att den här förändringen ska göra det enklare för kunder att förstå Googles produkter och att på ett bättre sätt kunna välja den tjänst som passar bäst. Tidigare har det medfört vissa svårigheter för annonsörer, publicister och byråer att välja rätt leverans för just deras behov.
Inom de närmsta månaderna kommer förändringarna att bli synliga överallt.
Vill du läsa mer om varför Google väljer att bygga om kan du göra det på Googles blogg.