En minut med Leonard Pauve – sant eller falskt om SEO

Leonard Pauve är en helhjärtad Business Manager på Viva Media i Uppsala. Han tycks alltid vara på väg – på väg till nästa möte och till nästa tillfälle att hjälpa våra kunder att lyfta sig till en ny nivå. Sökmotoroptimering är någonting som ständigt förändras – här tar Leonard tempen på dagens SEO och berättar […]

Publicerat
Inlägg SEO

Leonard Pauve är en helhjärtad Business Manager på Viva Media i Uppsala. Han tycks alltid vara på väg – på väg till nästa möte och till nästa tillfälle att hjälpa våra kunder att lyfta sig till en ny nivå. Sökmotoroptimering är någonting som ständigt förändras – här tar Leonard tempen på dagens SEO och berättar vad som krävs för att nå en hög ranking i sökmotorerna.

SEO, sökmotoroptimering, är en central spelare när det kommer till digital marknadsföring. Är du oinvigd till metoden? Det handlar kortfattat om att få din webbplats att synas i sökmotorerna och förbättra användarupplevelsen. När det kommer till SEO så är den grundläggande regeln att det ständigt förändras. Här bemöter Leonard Pauve fyra påståenden om SEO och reder ut om de är sanna eller falska.

 

 

”Större bolag med mer försäljning rankar högre än ett företag med mindre försäljning” – Falskt

– Nej, det stämmer inte,  även om det kan finnas en del korrelationer. Något som kan ha betydligt större effekt är att anpassa sin webbplats sajtstruktur utifrån ditt sökbeteende.


”Du blir aldrig riktigt klar med ditt SEO-arbete” – Sant

– Ja, det är korrekt, det fungerar som med din kondition. Du måste ut och jogga i spåret för att du ska fortsätta vara på topp. Så arbeta löpande med att skapa ett nytt innehåll, se till att länkarna är fortsatt relevanta och häng med i den ständiga utvecklingen.


”Länkar till webbplatsen är det viktigaste” – Falskt

– Nej, att få så många länkar som möjligt publicerade på andra webbplatser är inte längre det bästa sättet för att uppnå hög ranking. Att ha inlänkar till webbplatsen är givetvis bra, men för att det ska ge någon effekt krävs att länken är relevant och pekar mot en relevant landningssida.


”Du behöver kräva transparens från din byrå” – Sant

– Ja, du behöver kräva att dina byrå är transparent med det SEO-arbete den gör för dig. Det som är utmanande med SEO är att jobba strategiskt genom att prioritera rätt i ett projekt utifrån just dina förutsättningar.