Svårare för företag att nå ut på Facebook – mardröm eller möjlighet?
Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD, har gått ut med att det nu blir svårare för företag och medier att nå ut i flödet på Facebook – och plötsligt gips medievärlden av panik. För oss som jobbar med detta hela dagarna och har en löpande kontakt med Facebook kommer det inte som någon överraskning, det […]
Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD, har gått ut med att det nu blir svårare för företag och medier att nå ut i flödet på Facebook – och plötsligt gips medievärlden av panik. För oss som jobbar med detta hela dagarna och har en löpande kontakt med Facebook kommer det inte som någon överraskning, det har nämligen varit på gång länge.
Skräckbesked
Vissa medier kallar det för ett skräckbesked medan jag snarare välkomnar det. Uttalande som Zuckerberg gjorde på sitt Facebook-konto meddelar att Facebook nu kommer att prioritera interaktionen mellan människor mer, då många tycker att det blivit för mycket reklam och opersonliga budskap på sina tidslinjer. Man kommer också att prioritera upp inlägg som får många kommentarer och interaktioner.
Rätt målgrupp
Naturligtvis genomför Facebook detta för att blidka sina 2 miljarder användare och skapa en bättre upplevelse. Som marknadsförare med fokus på sociala medier välkomnar jag detta. Som jag skrivit i en tidigare artikel är allt för många allt för inriktad på det gamla räckvidds-tänket, att helt enkelt nå så många som möjligt. För mig handlar digitala medier istället om att nå rätt målgrupp vid rätt tillfälle och det här är ett ypperligt tillfälle att få bra resultat på sina kampanjer.
Strategi och innehåll
När det blir tuffare att nå ut måste man skärpa till sig lite extra. Facebook-algoritmen gör allt för att skapa bästa möjliga upplevelse och mervärde för varje enskild individ. Det blir nu viktigare att ha en tydlig strategi, koll på målgruppen och material som är anpassat för målgruppen. Relevansen blir alltså viktigare än någonsin förr.
Strategier kommer regera
Som digitalstrateger skapar teamet jag jobbar med dagligen medieplaner och lägger upp strategier. Målgruppsanalyser ligger till grund för kampanjerna och bilder och copy anpassas för detsamma och för ändamålet. Det är först nu som man får ett värde av sin marknadsföring. Det har länge varit enkelt och billigt att nå många på Facebook och Instagram och därför har man skjutit brett. Nu måste vi lägga hagelbössan på hyllan och ta fram prickskyttegeväret och jag är övertygad om att vi kommer att se ännu bättre resultat i kampanjerna.