Facebook Shops

2

Publicerad 18 juni 2020, 15:06 av Daniel Burestad Carlsson

För ett par veckor sedan så introducerade Facebook sitt nya koncept Facebook Shops. Det är ytterligare ett i steget mot att låta konsumenten möta varumärket och faktiskt också konvertera på plattformen. Då många fysiska butiker har svårigheter att skapa försäljning under rådande pandemis begränsningar av rörlighet kan Facebook Shops vara en möjlighet att öka eller återfå omsättningen på ett nytt och enkelt sätt.

Gratis och enkelt sätt att öka omsättningen

 

Facebook Shops innebär att du som företagare kan skapa din en egen webbutik vilket både är enkelt och gratis. Fördelarna med Facebook Shops är att den är helt mobilanpassad, oftast laddar snabbare än en vanlig mobilanpassad hemsida men även att den är helt global. Det innebär att du skulle kunna sälja dina produkter till alla Facebooks 2 miljarder aktiva användare världen över.

Facebook Shops

 

Hur fungerar Facebook Shops?

 

Din Facebook-sida förvandlas till ett digitalt skyltfönster och Facebook Shops tillåter dig att organisera dina produkter i olika kategorier. Kategorierna eller samlingar som Facebook kallar det tillåter dig att döpa kategorier, ändra omslagsbild och skriva en beskrivning. Under varje kategori så tillåter Facebook dig att visa upp mellan 6 till 30 produkter. Om du till exempel driver en butik som säljer kläder så kan du organisera det efter tröjor, byxor och så vidare. För tillfället så är Facebook Shops inte tillgängligt för alla utan lanseras successivt.

 

Hur gör man en Shop i Facebook

 

När du sätter upp en Facebook Shop så skapas även en flik på din länkade Instagram-sida, kallat Instagram Shopping, där dina produkter då också finns tillgängliga. Detta gör att du slipper konfigurera två olika butiker och ger din butik en enhetlig närvaro över både Facebook och Instagram. 

 

Är du redan en etablerad e-handlare och vill skaffa dig nya ingångar till kunderna så är ju självklart Facebook och Instagram ett fantastiskt verktyg för konverteringar. Då 70% av köparna uppger att de vänder sig till Instagram för att hitta produkter (Facebook 2017). 

För att göra det enkelt har Facebook samarbetat med externa e-handelsplattformar som Shopify, Quipt, BigCommerce, ChannelAdvisor, CommerceHub, ShopStation och Zentail. Vilket gör att du inte behöver lägga till nya produkter både på din vanliga sajt och på Facebook, utan nya produkter skapas automatiskt på alla integrerade plattformar. 

 

Text: Daniel Burestad Carlsson är en av alla Vivas stjärnor på Sociala Medier. Som Social Media Manager ger Daniel våra kunder sin expertis om målgrupper, creatives och såklart även de större perspektivet i hur andra kanaler kan bidra till att marknadsföringen får effekt.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
11

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy