Facebooks nya annonsfunktioner öppnar upp möjligheter
Att testa olika versioner av annonser hjälper dig att förstå vad som fungerar bäst för din affär. Det är en nyckel till att kunna skapa så effektiva kampanjer som möjligt. Nu har Facebook utökat möjligheten för att testa annonser innan de går live. Vilket format fungerar egentligen bäst för aktuellt budskap? Vilket Call to Action […]
Att testa olika versioner av annonser hjälper dig att förstå vad som fungerar bäst för din affär. Det är en nyckel till att kunna skapa så effektiva kampanjer som möjligt. Nu har Facebook utökat möjligheten för att testa annonser innan de går live.
Vilket format fungerar egentligen bäst för aktuellt budskap? Vilket Call to Action ska du satsa på den här gången? Som marknadsförare är det viktigt att kunna prova sig fram till rätt beslut innan det är dags för att skjuta ut en annons.
I oktober i fjol gjorde Facebook den processen avsevärt mycket enklare, då de introducerade A/B-test i realtid. Nu kommer den också att kunna testa engagemang.
”We´ve added split testing support for the engagement marketing objective, so you can easily fun a split test on ads optimized for post engagement, page likes and event responses”, säger Facebook i samband med att de publicerar nyheten.
Att testa radannonser, konverteringar, räckvidd, videovisningar, app-installationer och trafik är nu alltså möjligt för dig som annonsör på Facebook.
– Vi har länge efterfrågat ett system där vi enkelt kan göra A/B-test i realtid och den här funktionen gör det möjligt. Tillsammans med Facebook-algoritmens kunskap om målgupperna öppnar det här helt nya möjligheter, säger Robert Rollert, Head of Social på Viva Media.