Förbered dig inför shoppingsäsongen

Den kommande shoppingsäsongen är en spännande tid för både konsumenter och handlare. Handelsbranschen går in i sina mest hektiska månader och här hittar du våra bästa tips på hur du kan vara extra förberedd!

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Siffrorna under Black Friday 2022 visar att försäljningen i Sverige minskade med 12 procent jämfört med tidigare år. Den minskade försäljningen tros bero på ökad ekonomisk oro bland svenskarna som istället visat ett större intresse för att spara pengar och välja billigare produkter. Så när vi nu står inför shoppingsäsongen 2023 är det viktigt att vara förberedd så gott det går.

Det finns goda chanser att konsumenterna kommer att vara extra uppmärksamma på bra erbjudanden i god tid i år med tanke på ökade räntor och kostnader. Vi vet att människor de kommande veckorna börjar söka efter julklappar och bra erbjudanden, och genom en snabb sökning med vårt verktyg MyTelescope, som hämtar Googles egna sökdata, kan vi se att sökningarna under förra året började redan i september.

Viktigt att vara närvarande

Kundresan har blivit mycket komplex 2023, med tanke på de många nya plattformarna som uppkommit de senaste åren. Det är mycket viktigt att ha en bra marknadsföringsstrategi och att vara konsekvent och relevant i sitt budskap över olika plattformar för att kunna fånga uppmärksamheten hos relevanta målgrupper. En person kan ha kollat sin e-post, nyheter på nätet, Facebook, Snapchat, LinkedIn och sett en video på Youtube inom några minuter. För att fånga målgruppens uppmärksamhet måste vi därför vara synliga på deras villkor.

Hård konkurrens om kunderna

Under shoppingsäsongen, som sträcker sig från oktober till december, är konkurrensen om kunderna stor. Därför är det smart att bygga kännedom och intresse hos målgruppen så tidigt det går, så att du kan fånga så många försäljningar som möjligt under själva försäljningsperioden, eftersom du redan har ”värmt upp” målgruppen. Detta kommer resultera i att det blir billigare att nå kunderna under själva försäljningsperioden eftersom du redan har skapat medvetenhet.

Konkreta tips

Börja med att bygga intresse och medvetenhet om varumärket och produkterna i september och oktober, för att sedan kapitalisera och ta vara på alla tillfällen under själva säljdagarna. Här är en strategi för denna period:

För att vara så förberedd som möjligt för denna period måste vissa saker vara på plats. Här är en checklista som omfattar både webbplats, nyhetsbrev, sociala medier och betald sökning.

Webbplatsen

  • Optimera din webbplats för sökmotorer genom att använda relevanta sökord och säkra en bra synlighet i sökresultaten.
  • Testa noggrant befintliga lösningar som betalningsmetoder som Klarna, Swish och Walley. Dubbelkolla även lagerstatus och skickande av bekräftelsemail för att förhindra oväntade fel under försäljningen.
  • Utvärdera webbplatsens funktionalitet och utseende på olika enheter som mobil och surfplatta för att säkerställa felfri funktionalitet och attraktiv design.
  • Kontrollera att information, bilder och beskrivningar överensstämmer med själva produkten och innehållet på sidan. Särskilt priset bör dubbelkollas eftersom det ofta ändras under försäljningen. Se även till att du följer relevanta lagar och regler i detta avseende.
  • Se till att webbplatsen är redo för ökad trafik genom att uppskatta en potentiell trafikökning och testa om webbplatsen kan hantera detta i förväg.
  • Undvik stora ändringar på webbplatsen minst en vecka före försäljningsdagarna och prioritera testning för att identifiera och lösa eventuella problem.

Betald sökning

  • Definiera dina konverteringsmål i enlighet med dina annonseringsmål, som bör stödja företagets övergripande mål. Detta kan inkludera e-handelsförsäljning, fysiska butiksbesök eller inlämning av kontaktformulär beroende på dina specifika mål.
  • Konverteringsmålen ger Google insikt i dina avsikter med kampanjen och används tillsammans med automatiska budstrategier för att optimera resultaten. Se till att de är på plats i god tid.
  • Konfigurera korrekt konverteringsspårning i ditt konto i förväg.
  • Inför stora försäljningsdagar, förbered dig för ökad sökvolym genom att ha tillräckligt med budget tillgänglig för att behålla synlighet i flera sökningar.
  • Om du spårar konverteringsvärden, överväg att använda dynamiska budgetar och mål som CPA eller ROAS för att optimera lönsamheten i annonseringen.
  • Kom ihåg att på stora försäljningsdagar med erbjudanden kan avkastningen och vinsten vara lägre än vanligt, men intäkterna kommer att öka på grund av ökad försäljningsvolym.
  • Bestäm var i kundresan du vill fokusera, antingen i början av sökprocessen efter Black Friday-erbjudanden eller senare i tratten.
  • Börja tidigt med budgetökningar och förbered relevanta annonser med lämpliga sökord för att vara redo när sökningen ökar.
  • Kontrollera att din produktmatris fungerar och är uppdaterad, särskilt för shoppingkampanjer eller Performance Max-kampanjer.
  • Använd kundlistor om du har samlat in kunddata i Google Ads för riktad annonsering.
  • Se till att de landningssidor du använder i dina annonser är relevanta och uppdaterade.

Nyhetsbrev

  • Planera nyhetsbrevsutskicken/samlingspunkterna noggrant före, under och efter shoppingsäsongen. Oavsett kampanjens längd är en strukturerad plan avgörande för framgång.
  • Skapa en automatiserad plan för utskicken i förväg.
  • Kommunicera tydligt med både befintliga och potentiella kunder om dina erbjudanden för att undvika att konkurrenter stjäl uppmärksamheten.
  • Fokusera på två specifika aktiviteter före säljdagarna: kommunicera om ämnen kring säljperioden och samla in e-postadresser.
  • Samla in e-postadresser i förväg av säljperioderna genom att erbjuda kunderna en anledning att bli prenumeranter. Erbjud något unikt som konkurrenterna har svårt att matcha.
  • Använd samtyckesbaserade e-postlistor effektivt i remarketing för att maximera framgången före, under och efter säljperioden.
  • Följ upp nya kunder med spännande innehåll för att hålla dem engagerade i vad du har att erbjuda.

Sociala medier

Organiska (ej betalda):

  • Förbered dig med en noggrant planerad strategi som täcker organisk aktivitet på sociala medier.
  • Skapa engagerande innehåll anpassat för olika kanaler och se till att innehållet och formatet anpassas till olika platser på kanalerna. Till exempel anpassa höjdformatet för Instagram Stories i Meta.
  • Definiera tydligt dina målgrupper baserat på köphistorik och demografisk information för att maximera relevansen.
  • Ta reda på när målgruppen är mest aktiv på de plattformar du använder och anpassa tidpunkterna för inlägg.
  • Börja säljdagarna med spännande inlägg och håll publiken engagerad med relevanta uppdateringar hela dagen.
  • Var snabb och professionell när du svarar på frågor från kunder och potentiella kunder på sociala medier.
  • Uppmuntra till interaktion genom att ställa frågor, skapa omröstningar (polls) eller ordna roliga tävlingar.
  • Skapa en känslomässig koppling genom att dela engagerande berättelser och framhäva produktfördelar.
  • Bygg förtroende genom att visa ansiktena bakom varumärket och använd relevanta hashtags för ökad synlighet.
  • Omvandla nya kunder till lojala följare genom att erbjuda kontinuerligt värdefullt innehåll i efterhand.
  • Tänk långsiktigt och planera kommande kampanjer och högtider för att uppnå jämn resultat året runt.

Betald annonsering:

  • Förbered dig med en noggrant planerad strategi som täcker betald annonsering på sociala medier.
  • Definiera tydligt dina målgrupper baserat på köphistorik och demografisk information för att öka relevansen.
  • Fokusera på att bygga varumärket under tiden före säljperioderna med videomaterial som främjar företaget, produkterna och/eller tjänsterna.
  • Generera trafik till webbplatsen med kampanjer som fokuserar på kategorier, produkter, blogginlägg med tips och tricks.
  • Samla in kunddata med hjälp av lead-formulär eller dirigerad trafik till webbplatsen som presenterar mer om fördelarna med att prenumerera på nyhetsbrevet.
  • Skapa annonser med konverteringsmålen och optimera mot dem som har interagerat med dig tidigare.
  • Ha en tydlig struktur i kontot med klara namn på kampanjer, annonsuppsättningar och annonser.
  • Testa olika budskap, format, innehåll och målgrupper för att se vad som fungerar bäst.
  • Använd dynamiska produktannonser för att rikta om mot befintliga målgrupper som har tittat på produkter men inte köpt ännu.
  • Se till att de landningssidor du använder i dina annonser är relevanta och uppdaterade.

Det är mycket att tänka på.

Behöver du hjälp med någon av dessa saker, tveka inte att kontakta oss på Viva. Det är bäst att börja så tidigt som möjligt för att kunna planera väl. Vi kan hjälpa dig med allt från planering, idéer, material till alla kanaler, strategi i kanalerna, tekniskt arbete som inställningar i GA4 och mycket mer. Tveka inte att kontakta oss!

Lycka till med årets shoppingsäsong! 🎉