Marknadsföringstratten och kampanjstruktur

3

Publicerad 19 februari 2018, 06:02 av Robert Rollert

Många irriterar sig på reklam både på TV, i tidningar och framförallt i digitala och sociala medier, men faktum är att det fungerar. Det är dock viktigt att det sköts snyggt med en tydlig strategi och taktik. Demografi, geografi och relevanstänket ska finnas med från början, men också målgrupperna ska vara de rätta.


Marknadsföringstratten

När jag sätter upp en kampanj försöker jag oftast tänka utifrån marknadsföringstratten. Att leda potentiella kunder från medvetenhet till övervägande och slutligen konvertering.


Fånga upp de mest hängivna

Att bara driva slumpmässig trafik till sin hemsida fyller ingen större funktion. Oftast bränner man bara pengar och resultatet blir många besökare som snabbt bara vänder och går. En hög avvisningsfrekvens är ju inte direkt något som ger en bra position i sökmotorerna.

Det är oftast också betydligt dyrare att driva trafik än att bygga medvetenhet i digitala medier i allmänhet och på sociala medier i synnerhet.


Medvetenhet

Om du har ett erbjudande, börja en period innan och berätta om att ett erbjudande är på gång, här talar vi främst om räckvidd och frekvens i den programmatiska sfären och Ad Recall Lift på Facebook och Instagram. Rikta budskapet mot målgruppen och informera om varumärket, fördelarna med produkten eller tjänsten och att ett erbjudande väntar runt hörnet. Jobba gärna med video eller rörligt material som har upp till sex gånger högre uppmärksamhetsvärde och dessutom prioriteras av Facebooks algoritm.


Övervägande

När erbjudandet väl är aktivt och tillgängligt är det dags för nästa steg. Här försöker man nu fånga upp de personer som redan interagerat med din första kampanj som t.ex. de 50% som sett mest av din video, klickat på eller interagerat med dina tidigare annonser för kampanjen.

Det här är en trafikdrivande kampanj med målsättningen konvertering, vi vill naturligtvis att besökaren ska handla men främst vill vi informera mer om fördelen med just den här produkten eller tjänsten – samtidigt som vi bygger upp medvetenheten kring varumärket.

Skapa gärna en kampanjsida där man landar efter att ha klickat på annonsen. En sida som mer informerar än säljer men där det tydligt framgår hur och var man kan köpa produkten.


Konvertering

De som inte konverterade i föregående steg bearbetar vi nu med remarketing. Man har varit in på hemsidan men inte tagit del av erbjudandet. Det här är personer som visat ett tydligt intresse men som fortfarande befinner sig i övervägandestadiet. De ska nu övertygas.


Fräls inte de frälsta

Det är dock mycket viktigt att vi utesluter alla de som konverterat från fler annonsvisningar, dels för att undvika irritation men också för att vi inte vill slösa kampanjbudget på de som redan konverterat.


Bang for the bucks

Genom att bygga en kampanj på detta vis får vi en bra räckvidd, bygger varumärket och en god chans till många konverteringar. Det är så lätt att bara fokusera på den mittre delen där man lägger hela budgeten på att driva in besökare för att direkt försöka få dom att konvertera. Tyvärr fungerar de flesta inte så, vi vill fundera tänka och älta innan vi beslutar oss.


Offlinekonverteringar

Om man säljer en produkt direkt på hemsidan är det enkelt att mäta konverteringar.  Men hur gör man då om man t.ex. har ett erbjudande som gäller köp i t.ex. butik, serviceverkstäder och liknande? Ett tips är att man på landningssidan har en knapp som man klickar på för att ta del av erbjudandet. Vid klick får man en rabattkod. Väl i butiken uppger personen sin rabattkod som då lagts in i systemet som en produkt med negativt värde, antingen ett belopp eller en procentuell rabatt. När personen uppger koden skannar helt enkelt kassapersonalen den produkten som sitter som en streckkod vid kassan och vi kan enkelt mäta hur många som tagit del av kampanjerbjudandet. Såhär kan vi också genom att använda olika rabattkoder se vilka kampanjer som ger bäst effekt. Den här typen av offlinedata kan sedan importeras in i t.ex. Facebook Business Manager, Google Analytics eller DSP-plattformar.

 

Lycka till med din kampanj!

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
9

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy