Fusklappen – digitala begrepp inom marknadsföring

7

Publicerad 26 juni 2018, 17:06 av Lukas Lind

PHP, ROI eller SEO? Vad sa du att du sa sa du? För den oinvigde kan den digitala marknadförings-världen vara ett helt nytt språk att lära sig. Här får du en fusklapp du kan bära med dig i bakfickan.

 

AI: Artificiell Intelligens kan komma att revolutionera marknadsföring i grunden. Med hjälp av AI kan du spara tid och öka konverteringen i alla digitala kanaler som exempelvis öppningsgrad i e-post eller en bättre kundanpassad hemsida efter individens behov.
Adwords: Google AdWords är de annonser som syns antingen högst upp, till höger eller längst ned på Google. Till skillnad från det organiska sökresultatet så kan du betala för att synas på Google och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons.
Affiliate Marknadsföring: Affiliatemarknadsföring är en prestationsbaserad form av digital marknadsföring där en annonsör belönar publicister som skickar besökare och kunder till deras webbplats eller e-butik. För bäst ordning behöver både annonsören och publicisten vara registrerade hos ett affiliatenätverk som exempelvis Double.net.
Analytics(Google): Google Analytics är ett statistikverktyg som Google tillhandahåller kostnadsfritt för alla internetanvändare med en hemsida, en blogg eller liknande och ett intresse av att veta mer om trafiken på sin sida.
A/B-test: Istället för att behöva välja ett av alternativen så väljer du ut minst två av dina bästa förslag och testar dem mot varandra. Den sida som ger bäst resultat, baserat på data från riktiga besök, vinner. Sedan optimerar du och gör nya undervarianter av den vinnande sidan och testar igen. Då använder du data för att skapa en loop för konverteringsoptimering. Exempel på verktyg du kan använda för A/B-test: Visual Website Optimizer, Optimizely, Google Optimize 360 och Optimize.
Ads.txt: IAB tog tidigare i år fram ett verktyg för att motverka annonsfusk. Det går enkelt att se vilka som har rätt att sölja dina annonsplatser att du som publicist bäddar in textdokumentet Ads.txt i din root-katalog. En plattform som inte återfinns på listan ska du därför inte köpa annonsyta av.


B

 

Banner: En klickbar annons på en webbplats, till exempel en mediesajt. Den kan länka till en landningssida på avsändarens egen sajt.
B2B:
Business-to-business är en marknadsstrategi som inbegriper omsättning av varor och tjänster mellan företag. Detta kan jämföras med relationen mellan företag och andra grupper, exempelvis konsumenter, återförsäljare och offentlig förvaltning.
B2C: Business-to-consumer är en marknadsstrategi som inbegriper transaktion av varor och tjänster mellan ett företag och konsumentmarknaden.
Bounce rate: Nyckeltalet som definierar hur många procent av dina besökare som lämnar benämns som ”bounce rate” eller på svenska som avvisningsfrekvens.
Blockchain: 2017 började blockchain ta sig in i marknadsföringsvärlden på riktigt. Den har börjat användas i alla möjliga sammanhang från att ha varit exklusiv för valutan Bitcoin. Blockchain går ut på att data som läggs in i en blockchain inte kan ändras utan att det lämnar tydliga spår. Tack vare den funktionen kan viktig data delas på nolltid utan att man behöver vara bekymrad över att någon manipulerat den.


C

 

Chatbotar: Ett enkelt program som kan svara på frågor, ge information och hjälpa en användare på en sajt eller t.ex en messenger-app.
CMS:
Content Management System är ett webbaserat publiceringssystem som möjliggör att en administratör, redaktör eller informationsansvarig enkelt kan hantera innehållet på en webbplats från vilken dator som helst med Internetuppkoppling.
Canonical: Canonical URL (eller kanonisk länk) är ett sätt att visa sökmotorerna att liknande URL:er faktiskt är en och samma. Detta är viktigt för webbplatser som har produkter och innehåll som är tillgängligt från flera olika adresser.
Cookie: En webbkaka, kakfil eller kaka, vanligen betecknad cookie, är en liten textbaserad datafil som en webbserver kan be att få spara i webbplatsbesökarens dator. Syftet är att identifiera användaren och kunna komma ihåg vad denne gjort tidigare.
CPA: Cost Per Acquisition eller Cost Per Action är den form av annonsering där du betalar för att besökaren gör något specifikt på din sajt. Det kan vara registrerar sig, registrerar sig för ett nyhetsbrev eller genomför ett köp.
Content marketing: Innehållsmarknadsföring, är ett medel inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen. Det syftar på att med en smart strategi och redaktionell ton skapa ett kommunikationsinnehåll som attraherar målgruppen.
CTR: Ett viktigt mått inom Adwords är CTR (click through rate), på svenska klickfrekvensen, som visar om besökarna klickar på dina annonser. Den beräknas genom att dela antalet klick som du har med antalet gånger de visas (impressions).
CTA: Den handling du vill att en besökare på en sida på din sajt ska utföra. Några vanliga exempel är“Klicka här”, “Köp nu”, “Prenumerera” eller “Ladda ned”.


D

 

Direktreklam: Reklam som skickas direkt till mottagaren, med vilken man önskar någon slags respons. Det normala är att det kommer ett meddelande fysiskt i brevlådan, men direktreklam förekommer även via e-post eller SMS.
Datadrivet: Datadriven marknadsföring utgår från insikter som hämtas med hjälp av kunddata. Genom data tar du reda på vilka dina kunder är, vad de behöver och hur du kan leverera vältajmat och relevant innehåll.


G

 

Google plus: Google Plus är ett socialt medium och en nätgemenskap som ägs och drivs av Google. Google Plus är ett försök att utmana världens största sociala nätverk, Facebook, och mikrobloggen Twitter.
GDPR: Vid det här laget är det i princip omöjligt att inte ha hört talas eller påverkats av GDPR. Den nya dataskyddsförordningen från EU ersätter PUL den 25/5 2018, och innebär en hel del förändringar i hur företag och organisationer ska hantera personuppgifter.
Growth Hacking: En term som myntades av Sean Ellis i ett blogginlägg från 2010. Han beskriver en growth hacker som en person som ser tillväxt som den absoluta ledstjärnan. ”Allt de gör granskas av dess potentiella inverkan på skalbar tillväxt”,
GIF: GIF står för Graphics Interchange Format och är ett bildformat som kan användas för animeringar och korta filmer. Det florerar ofta av dessa på sociala medier och går nu för tiden enkelt att använda i chatten på t.ex. Facebook.


 

HTML: Förkortning för HyperText Markup Language och är ett sidbeskrivningsspråk. Med HTML kan du märka upp en sidas olika delar, till exempel vad som ska vara rubrik, nytt stycke, kursiv text och mycket mer.


I

 

Influencers: Influerare, även omnämnt som influencer, är ett lånord från engelska som betyder påverkare. Ordet förekommer särskilt i reklam- och mediebranschen som samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig på sociala medier och i andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen.
Inbound Marketing: Inbound marketing är en marknadsföringsmetod som låter dina potentiella kunder hitta dig istället för att du ska försöka nå dem. Det handlar mycket om att skapa innehåll som hjälper dina framtida kunder att lösa sina utmaningar och problem. Med smarta verktyg och bra innehåll hjälper du dem sedan genom hela köpresan. Tills dess att ni gör affärer tillsammans.
Internet of Things: ”Sakernas internet” är vardagsföremål som hushållsapparater, kläder och accessoarer, men även maskiner, fordon och byggnader, med inbyggd elektronik och internetuppkoppling, vilket gör att de kan styras eller utbyta data över nätet.

 

K

Konvertering: Det är resultatet du bestämmer att ditt innehåll ska leda till. Att någon till exempel köper en vara, laddar ned ett white paper eller skriver upp sig för ett nyhetsbrev. 
Konverteringsgrad: 
Konverteringsgrad eller e-konvertering är ett begrepp som främst används inom e-handel som ett mått på den andel besökare som genomför en handling. Konverteringsgrad beräknas när ett företag vill få reda på om dess försäljning är effektiv.
KPI: Nyckeltal för verksamheten (KPI). Detta är ett begrepp från ekonomiengelskans Key Performance Indicator – vanligen endast akronymet KPI – som används för att mäta effektivitet hos till exempel en verksamhet.


 

Landningssida: Traditionellt har termen landningssida (engelska: landing page) använts strikt för att beskriva den sida på en webbplats som besökaren ”landar på”. Idag har begreppet vidgats något. 
Lead: 
Inom försäljning är lead en potentiell kund.


M

 

Marketing Automation: Marketing automation gör det möjligt att dela upp leads efter deras relevans och värma dem tills det är lämpligt för säljavdelningen att ta över. Med ett marketing automation-verktyget installerat i hemsidans källkod kommer alla besökares rörelser (digitala fotspår) lagras i systemet (snarlikt med hur Google Analytics fungerar). Detta kallas lead capturing. Målet är att få besökare att lämna så mycket uppgifter om sig själv som möjligt för att man kunna skapa ett lead.


 

Native Advertising: Det går ut på att köpa redaktionellt utrymme i media och fylla det med relevant, intressant och engagerande innehåll.
NKI(Nöjd Kund Index)
 – Se mer under ”K” – Kundnöjdhetsundersökning.


 

Optimering: Att optimera innebär att finna den bästa, ”optimala”, lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. Inom marknadsföring optimeras ständigt alltifrån affärsstrategier, Facebook-annonser och CTA-knappar.


 

Persona: En persona är en fiktionell personer som skapas för att representera en kundgrupp.
Podcast: Ljudinspelningar ofta i programform som publiceras kontinuerligt. Laddas ned eller lyssnas på via t.ex Acast, Itunes osv
Programmatisk annons: Det handlar om datoriserad annonsleverans med minskad mänsklig inblandning, som efter förutbestämda regler riktar dina displayannonser mot rätt målgrupp. Läs mer!


 

ROI: Står för Return on investment och betyder avkastning på investeringar. ROI räknas ut genom att dela det totala nettoresultatet med den totala kostnaden (insatsen). Svaret på ekvationen blir ett förhållande som kan beskrivas i procent.
SRSS: En teknik som möjliggör att användare kan prenumerera på webbflöden, det vill säga omedelbart bli underrättad när något nytt publicerats på webben, tillsammans med några rader text som sammanfattar publikationen och innehåller en länk till den kompletta texten
SEO: Sökmotoroptimering, från engelskans Search Engine Optimisation eller förkortat SEO, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Läs mer!
SEM: Sökmotormarknadsföring är betalda aktiviteter som syftar till att synliggöra företaget på sökmotorerna genom t.ex. köp av Google AdWords, YouTube och Google Shopping-annonser. Man betalar t.ex. per klick (PPC) eller per tusen visningar (CPM). Läs mer!

 

 

UX: User Experience, eller användarupplevelse på svenska. Det handlar om använd­arens intryck, förstå­else och reaktion på en produkt. –Pro­dukten kan vara ett program, ett operativ­system, en mobil­tele­fon eller annat.

 

W

 

Webbhotell: Ett webbhotell är en tjänst som möjliggör för den som inte vill upprätthålla en egen offentlig webbserver att publicera sig på nätet.
Webinar: Med ett Webinar kan du möta dina kunder direkt via video över nätet. Principen är snarlik Skype, Google hangouts och Facetime.
White Paper: I marknadsföringssammanhang är ett white paper till för att skapa förtroende genom att man som läsare får relevant information.

 

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy