Ge de stora drakarna en match under Black Friday
Konkurrensen är stenhård under Black Friday 23 november. Vill du maxa din försäljning under den stora handelsdagen men drar igång med förberedelserna först nu är det i senaste laget. Här kommer några tips som ändå kan hjälpa dig som e-handlare inför den stora shoppingdagen. Den amerikanska traditionen Black Friday, den första dagen för julshopping, har […]
Konkurrensen är stenhård under Black Friday 23 november. Vill du maxa din försäljning under den stora handelsdagen men drar igång med förberedelserna först nu är det i senaste laget. Här kommer några tips som ändå kan hjälpa dig som e-handlare inför den stora shoppingdagen.
Den amerikanska traditionen Black Friday, den första dagen för julshopping, har fått fäste även i Sverige. Här konkurrerar mängder av vassa erbjudanden med varandra och du som driver en e-handel måste göra jobbet för att lyckas med att locka kunderna.
Robert Rollert, Viva Medias Head of Social, har några tips vad det gäller er marknadsföring i sociala medier:
1. Driv människor till din hemsida
Börja tidigt med målgruppskamapanjer, boka gärna Reach & Frequency i förväg för att vara säker på din räckvidd. Målgruppen måste då innehålla minst 200.000 personer och driv mycket trafik till hemsidan. Om du inte har så stor målgrupp eller budget för så stor målgrupp fokuserar du på trafikdrivande. Sätt upp en anpassad konvertering i Facebook Business Manager och kör en konverterande kampanj där en konvertering är visning av målsidan. Kör sedan remarketing mot de som interagerat med tidigare kampanj/er och/eller besökt hemsidan. Kör inte klickkampanjer som har betydligt lägre prio för Facebook än kampanjer med konvertering som målsättning.
2. Nischa dina målgrupper
Sikta mot en smal målgrupp (kärnmålgruppen) och optimera budgeten för den målgruppen. Du bör ha en budget som gör att du har potential att nå 70-100% av målgruppen över hela kampanjperioden. Med kärnmålgrupp menar vi den del av målgruppen där man har högst sannolikhet att få konverteringar. Glöm varumärkesbyggande och breddade målgrupper för att inte riskera att missa någon konvertering i periferin. En konvertering i periferin är oftast 10-falt dyrare än i kärnmålgruppen.
3. Materialet skapat för sociala medier
Video, video, video. Ska du vara med i matchen under årets mes intensiva dag måste du ha bra material skapat för sociala medier. Video har betydligt högre prioritet för Facebook, så mycket som upp till 6 gånger högre engagemangsgrad och upp till 6 gånger högre konverteringsgrad. Gör en video i formatet 4:5 eller 1:1, absolut inte liggande 16:9. Videon ska var mellan 10-15 sekunder lång och ha varumärke, produkt och CTA presenterat inom 2-2,5 sekunder. Tar det längre tid än så har du missat chansen att få ut ditt budskap till målgruppen. Tänk också på att majoriteten av alla sponsrade inlägg på Black Friday kommer ha en svart bakgrund med vit text som talar om hur mycket rabatt du får den dagen. Det kommer alltid finnas de som kan erbjuda bättre rabatter än du så gör något som sticker ut istället.
Bonustips:
Tänk inte på vad du vill nå ut med för budskap, tänk på vad kunden vill ha. Oftast när man ”säljer” något får man sämre resultat än när du tillför mervärde. Påvisa kunskap och inge förtroende, det skapar trygghet som oftast leder till konvertering. Erbjud också gärna en lösning på ett vardagsproblem, folk älskar ”how-to” videos.
Vår Project Manager Malin Yng har även hon tre tips efter att ha jobbat med diverse e-handlar:
1. Stick ut med materialet – kör inte svart bakgrund med vit text där det står ”Black Friday”, se till att materialet inte drunknar bland alla andra svarta bilder!
2. Våga gör något annorlunda – testa annonsplatser som man normalt inte skulle göra.
3. Var smart – annonseringen inför Black Friday blir dyrare än normalt, pga konkurrensen. Så annonsera smart, tex titta vilka geografiska områden och/eller åldrar som ger högre konverteringsfrekvens och styr enbart mot dessa. Våga smalna av annonseringen och tänk in att du ska ”nå alla, för alla är min målgrupp”.
Andreas Totland, Vivas Sales Manager i Norge, har också tre tips:
1. Avsätt tid och resurser och en tillräckligt stor budget för att få genomslag.
2. Ha kontroll på din data och hitta dina mest relevanta kunder – ta lärdom från fjolårets insats.
3. Tydliga och relevanta budskap på annonser och landningssidor.