Google bekräftar ny stor SEO-uppdatering
Runt den 12:e mars gjorde Google en ny större uppdatering av resultaten i den organiska söklistan. För att undvika förvirring och spekulationer har de nu även gett den ett namn: March 2019 Core Update. I vanlig ordning är de dock snåla med information om vad som faktiskt uppdaterats. Mätningar som gjorts av Search Metrics och […]
Runt den 12:e mars gjorde Google en ny större uppdatering av resultaten i den organiska söklistan. För att undvika förvirring och spekulationer har de nu även gett den ett namn: March 2019 Core Update. I vanlig ordning är de dock snåla med information om vad som faktiskt uppdaterats.
Mätningar som gjorts av Search Metrics och Sistrix sedan uppdateringen började visar att ett stort antal sidor har påverkats, både positivt och negativt, och att många av dem som påverkades av den stora uppdateringen i april 2018 nu påverkats åt motsatt håll. Detta kan tolkas som att Google själva anser att åtgärderna som vidtogs i den förra uppdateringen var lite för extrema och därför nu justerat tillbaka dem en del.
Till de som drabbats negativt har Google inga specifika råd. Sämre synlighet i sökresultaten behöver inte bero på att något är fel på en sida, det kan även bero på att konkurrerande sidor har omvärderats och nu rankas högre istället. Google hänvisar till sina generella riktlinjer för hur man skapar sidor som rankar högt:
Fokusera på besökaren
Se till att tillgodose besökarens behov och besvara alla frågor direkt på sidan. Om du får in mycket frågor om dina tjänster eller produkter via mail eller telefon så har du troligtvis inte tillräckligt bra innehåll på din hemsida.
Skapa innehåll som ger ett mervärde
Utveckla din hemsida ur en besökares perspektiv. Vad skulle du vilja se på sidan om du sökte en viss information eller produkt? Ge besökaren en anledning att välja just din hemsida och att rekommendera den till andra.
Snabbhet
Besökare blir mer och mer kräsna över hur snabbt en sida laddar. Detta blir ännu tydligare med enheter som mobiler och surfplattor, när processor- och nätverkshastighet påverkar laddningstiderna ytterligare. En snabb hemsida har numera högre synlighet i sökresultaten än en långsam, i de flesta fall.
Stärk ditt varumärke
Ett starkt varumärke har länge varit en stor faktor för synligheten och det kommer det fortsätta vara en lång tid framåt. Detta innebär att du måste bredda din marknadsföring till flera kanaler för att höja medvetenheten om din sida eller ditt företag. Bra SEO är fortfarande grunden för en framgångsrik sökmotormarknadsföring, men för att ta nästa steg måste man gå utanför sin egen sida.
Om du märkt att din trafik den senaste månaden avtagit, eller om du tappat mark på sökord som du tidigare haft hög synlighet på, ta en titt på dina konkurrenter som nu ligger före dig. Vad gör de på sina sidor som gör att Google anser att de är bättre? Kanske kan du få ett par tips för hur du kan ge dina besökare en bättre upplevelse och därigenom öka din synlighet och trafik igen.
Om du däremot sett en ökning av synlighet och trafik så är du på rätt spår. Fortsätt med det du gör och “keep up the good work”.