Google lanserar Responsive Search Ads
Googles nya annonsformat använder maskininlärning för att på bäst möjliga sätt presentera ditt budskap för mottagaren. https://www.youtube.com/watch?v=w2VlxE4MdB0 I slutet av juli ägde eventet Google Marketing Live rum i San Francisco. Här presenterar de varje år nya funktioner och i år var definitivt inget undantag. En av nyheterna glimrade extra mycket och kan vara det mest […]
Googles nya annonsformat använder maskininlärning för att på bäst möjliga sätt presentera ditt budskap för mottagaren.
https://www.youtube.com/watch?v=w2VlxE4MdB0
I slutet av juli ägde eventet Google Marketing Live rum i San Francisco. Här presenterar de varje år nya funktioner och i år var definitivt inget undantag. En av nyheterna glimrade extra mycket och kan vara det mest omvälvande som Google har presenterat på länge – nämligen Responsive Search Ads.
Formatet gör det möjligt att skriva in 15 olika rubriker och 4 olika beskrivningstexter för en annons. Med hjälp av maskininlärning pusslas sedan annonsens innehåll ihop av Google för att på mest optimala sätt matcha aktuell sökning. Det handlar alltså om en realtidsanpassning för att din annons ska få maximal effekt.
Anmärkningsvärt är att dessa rubriker och beskrivningar kan ordnas i 43.680 olika variationer, vilket innebär en otrolig möjlighet för annonstestning.
Här kommer en bild från Wordstream.com där du också kan fördjupa dig mer i funktionen:
Funktionen bearbetas just nu och kommer att rullas ut under kommande månaderna. Vill du läsa om de andra nyheterna som presenterades på Google Marketing Live kan du göra det här. Bland annat förvandlas AdWords till Google Ads och det lanseras något som kallas för Smart Campaigns, en lösning avsedd för mindre företag.