Google stöttar företag med annonsbidrag

2

Publicerad 02 juli 2020, 16:07 av Matilda Larsson

Vi står alla inför nya, unika utmaningar under den pågående pandemin. Många företagare befinner sig i en väldigt svår ekonomisk situation. Samtidigt kan vi se att andra, inte sällan E-handlare, istället ser rekordförsäljning inom handeln. För många företag sker samtidigt stora förändringar, inte bara i arbetssätt och dagliga rutiner utan även inom den digitala marknadsföringen.

Google meddelade tidigare i vår att man bestämt sig för att skänka 800 miljoner dollar, nästan 7,5 miljarder SEK, för att hjälpa till att bekämpa skadorna som covid-19 orsakat. Av dessa pengar går 340 miljoner dollar, 3,2 miljarder SEK, till små och medelstora företag som är kunder hos Google. 

 

Tidigare i veckan började de första mejlen rulla in hos oss gällande att flera av Viva Medias kunder som uppfyller Googles krav för ekonomiskt stöd nu har fått en summa insatt på sitt Ads-konto. Pengarna kan spenderas i Ads fram till den 31 december 2020, efter det brinner eventuella resterande belopp inne. 

 

Vilka är då kraven för att få ta del av det ekonomiska stödet från Google?

 

Enligt Google är det ”små och medelstora företag i hela världen som har haft utgifter i ett Google Ads-konto under tio av tolv månader 2019 och under januari och/eller februari i år.” Kvalificerade kunder kan antingen annonsera direkt hos Google eller Google partners som oss på Viva. En annan del av kvalifikationen är att du måste följa samtliga av Googles  annonseringpolicyer. För att få bidraget behöver du inte skicka in någon ansökan, Google sköter processen automatiskt och om du får rätt till kompensation kommer Google meddela dig det när du är inne på ditt Ads-konto. 

 

Vad bör man tänka på när man annonserar på Google under pandemin?

 

I mitten av juni publicerade Google nya policyer för annonsering. Bland annat begränsade Google annonser om försäljning av till exempel masker som kan vara avgörande för sjukvårdspersonal. Se till att hålla dig uppdaterad på Googles senaste policyer för Covid-19. 

 

I din annonsering, fundera på vilka ord du använder och vilka känslor du förmedlar. Google rekommenderar att du undviker ord som ”skydd”, ”kontroll”, ”förebyggande” och ”virus” då de kan ha flera betydelser. 

 

Erbjuder du särskilda tjänster som till exempel upphämtning utanför butik, eller hemleverans, se till att det står i dina annonser. Kontrollera att information om beräknade leveranstider och så vidare stämmer. 

 

Se även till att alla dina annonstillägg är uppdaterade och relevanta. Samtalstillägget kan till exempel bli viktigare än någonsin om dina kunder vill kunna ringa dig istället för att besöka din butik. 

 

Det finns självklart en mängd andra sätt att anpassa din Google-annonsering under pandemin. Hör gärna av dig till oss om du vill veta mer om hur du bör tänka gällande annonseringshantering under covid-19. 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
2

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy