Håll koll på konkurrenternas Facebook-annonsering

2

Publicerad 17 februari 2020, 11:02 av Alexander Johansson

Som marknadsförare kan man lära sig många saker genom att omvärldsbevaka vilken reklam och kommunikation man själv exponeras för. Allra helst finns dem möjligheterna i digital annonsering. På Facebook arbetar dem just nu med att öka sin transparens på olika sätt.

På plattformen Facebook kan du som användare klicka på de tre prickarna längst upp i högra hörnet och få upp en liten meny där det bl.a. står: “Varför ser jag den här annonsen?”

Där kan du få fram varför du får se vissa typer av annonser i ditt flöde t.ex. anges anledningar som vilka intressen som registrerats på ditt konto baserat på tidigare interaktioner samt språk och geografiskt område som annonsören riktat annonsen mot. Det är inte lika transparent på Instagram, men du kan klicka på motsvarande ställe för att se mer info kring segmenteringen av just dig.

 

Facebook Ads Library

Vad som är minst lika intressant är att det går att söka på vilket företag som helst och få upp deras betalda annonsering, dvs annonser som inte syns i företagets organiska flöden på Facebook och Instagram. Det kan du kolla närmare på via verktyget Ads Library.

På så sätt kan både företag och privatpersoner se hur respektive företag marknadsför för sig på Facebook och Instagram. Varje annons som återfinns för sökresultatet motsvarar en annons mot en målgrupp. 

Ett väldigt effektivt verktyg för att benchmarka sig, skapa en omvärldskoll och hitta inspiration till kommande kampanjer för ditt företag/organisation. Steal with pride, right?

 

Text: Skriven av Vivas Alexander Johansson, som är specialist inom sociala medier. Han kan allt om hur sociala plattformar fungerar och hur du bäst kan nå din målgrupp där genom effektiv annonsering.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy