• Varumärke

Hur du bygger ett starkt varumärke – del 1


av Arash Gilan

Det här första delen i en serie av texter som ska handla om hur ditt företag effektivt bygger ett starkt varumärke. Innan vi fokuserar på hur man ska gå tillväga vill jag inledningsvis prata om anledningarna till att det är viktigt att vara mån om sitt varumärke.

Varför bygga ett varumärke? 

Från mjölkpaketet på morgonen till paddan på kvällen – idag omges vi alltid av varumärken. Tycka och tänka vad man vill om varumärken men de präglar oss oavsett vad vi vill tro. Apple eller Microsoft, Nike eller Adidas, Cola eller Pepsi. Vi väljer att konsumera varumärken som vi på ett eller annat sätt har fäst oss vid. Ofta väljer vi att definiera våra personligheter med hjälp av varumärken, och det är precis så man gör när man jobbar med ett varumärke. Tittar du på Adidas så jobbar de med eleganta (läs ödmjuka) fotbollspelare som Messi eller Özil, medan Nike jobbar mer med extraordinära (läs kaxiga) spelare som Ronaldo eller Zlatan. Lite generaliserat såklart, men det ligger mycket i detta. Oftast vill man att varumärket ska symboliseras och av definieras av en enskild person.
Studier visar att de som satsar målmedvetet på sitt varumärke har betydligt högre rörelsemarginal än de som inte gör det – så var mån om ditt varumärke redan från start.

Du är ditt varumärke 

Att tänka på och bygga sitt varumärke är minst lika viktigt för ett litet bolag som för ett stort, och det är då viktigt att som ägare eller VD i ett tidigt skede förstå och använda sig av att det är du som är bolagets varumärke. Tänk igenom vilken känsla du vill förmedla. Ska ditt varumärke signalera till exempel dyr, billig, proffsig, snabb eller hög service?. Varumärket startar med dig och ju mer tiden går och ditt företaget växer så växer också bolagets varumärke. Ödmjuk eller kaxig – det är du och ingen annan kan förmedla känslan du vill nå ut med.

Vad gör ett varumärke starkt?

Varför pratar jag om att varumärket sitter i dig? Jo, för det är precis så det fungerar med varumärken. Kläder, utseende och beteende styr hur vi ”läser” varandra i vardagslivet. Utstrålning, personlighet och visuella koder som klädsel ger oss oundvikligen olika typer av känslor. Jobbar du som läkare så passar det inte riktigt att komma i snickarkläder. Samma sak gäller ett företag. Ett bra varumärke skapar förtroende, som i sin tur leder till nya affärer. Ett starkt varumärke lockar även till sig till det viktigaste ett bolag har – duktiga människor och rätt personal.

Nu har vi pratat om varför man jobbar med varumärket och vad det är. Nästa gång tar vi upp hur vi gör jobbet, det vill säga varumärkets olika delar, vad man kan göra själv och vad som går att leja bort.