5 tips för personaliserad marknadsföring

Du vet den där känslan. Du har varit inne och sneglat på någonting lite snabbt i någon e-handel, kanske i syfte att handla en julklapp. Nästa dag får du upp annons efter annons i ditt sociala medier-flöde med liknande produkter. Då är det lätt att känna sig förföljd, som att man har fått en stalker. […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Du vet den där känslan. Du har varit inne och sneglat på någonting lite snabbt i någon e-handel, kanske i syfte att handla en julklapp. Nästa dag får du upp annons efter annons i ditt sociala medier-flöde med liknande produkter. Då är det lätt att känna sig förföljd, som att man har fått en stalker. Men det behöver verkligen inte kännas så med individuellt anpassad marknadsföring, så kallad personaliserad marknadsföring. Används det på rätt sätt kan det vara en stor välsignelse både för återförsäljare och kunden.

Vissa befinner sig i framkant inom områden. Videostreamingtjänsten Netflix har enligt The Register börjat att experimentera med trailers som är individuellt anpassade för tittaren. Genom att samla mängder av data om varje kund kan de ta reda på vilka skådisar denne uppskattar och vilken typ av filmer han eller hon helst tittar på. Från dessa många variabler bestäms trailerns utformning. Om en kund som mest tittar på romantiska filmer ser trailern för en ny actionfilm så kommer bilder från de mest kärleksdrypande och stilla scenerna att inleda trailern – en teknik som ska användas för att få så många som möjligt att välja att se filmen.

Hur tänker egentligen kunden angående personaliserad marknadsföring? McKinsey & Company i USA gjort en undersökning där de frågade kunder hur dessa själva önskade att personaliserad marknadsföring utformades för att passa dem. Här är resultaten:


1. “Ge mig relevanta förslag jag inte hade tänkt på själv”

Ett populärt sätt att göra personaliserad marknadsföring på kallas för remarketing eller retargeting. Det handlar om att påminna kunden om saker de varit inne och tittat på i e-handeln men inte köpt, eller tipsa om relaterade produkter. De påminns genom annonser som blir synliga för kunden på andra webbplatser hen besöker. Den här tekniken är väldigt effektiv men kan lätt tippa över i att bli efterhängsen och irriterande. Här behövs sofistikerade algoritmer som tar hänsyn. Det är bland annat viktigt att vara noga med att inte fortsätta att använda remarketing på de kunder som inte ger något gensvar på dem eller redan köpt varan.


2. “Ta kontakt med mig när jag är i shopping-mode”

Att nå kunden med rätt budskap är viktigt, men nästan lika viktigt är att nå kunden vid rätt tidpunkt. Du behöver ta reda på hur dina kunder fungerar och när de är som mest köpbenägna. Kanske är det perfekt att skicka ett mail till kunden med erbjudande om klädesplagg dagen efter besöket i butiken eller e-handeln, eller är det en vecka senare som är det mest optimala? En specifik kunds tidigare orderhistorik kan också avslöja något om köpbeteendet. Kanske inhandlar kunden gärna något inför en viss persons födelsedag, en årsdag eller högtid.


3.” Påminn mig om saker jag vill veta men inte har koll på”

Var relevant för kunden genom att tipsa om specifika event och produkter som de troligtvis vill veta mer om. Det kan handla om en påminnelse om att förnya en vara som löper ut i slutet på året, eller om en vara som de tidigare visat intresse för som nu finns i sortimentet igen, eller en ny modell på till exempel ett sneakers-märke som kunden upprepande varit intresserad av tidigare.


4. “Ge mig liknande upplevelse av er både i er butik och e-handel”

Många kunder förväntar sig en röd tråd genom ett företags olika plattformar. De vill att e-handeln och butiken ska ha samma känsla och motsvara kundens behov på samma sätt. Det kan vara utmanande för ett företag som då behöver ha koll på sin organisation, med allt ifrån butiksverksamhet, event managers, PR, digital marknadsföring och analys. Om det här lyckas så skapas den helhet som gör att värdet för kunden skjuter i höjden.


5. “Utmana gärna mina köpbeteenden”

All den köpinformationen som ett företag idag kan ta del av är ett effektivt sätt för att förstå kunden. De kan få redan på vad en kund är intresserad av, när den är det och vad den inte är intresserade av. Men många kunder uppskatta också att bli utmanade i sina köpbeteenden och utforska ny mark.

Att kommunicera rätt budskap till rätt mottagare i rätt tid är vad det här handlar om. Att skapa personaliserad marknadsföring som gynnar köpprocess, intressen och interaktion.