Låt världen upptäcka er mobilapp – marknadsför med Google Ads

Det är minst sagt ett myller av mobilappar där ute. Omkring 2 miljoner appar finns tillgängliga att ladda ned både på App Store och Google Play. Hur kan du använda Google Ads för att fler ska upptäcka ditt företags mobilapplikation? Här går vi igenom det steg för steg! En universell appkampanj med Google Ads gör det […]

Publicerat
Inlägg Google

Det är minst sagt ett myller av mobilappar där ute. Omkring 2 miljoner appar finns tillgängliga att ladda ned både på App Store och Google Play. Hur kan du använda Google Ads för att fler ska upptäcka ditt företags mobilapplikation? Här går vi igenom det steg för steg!

En universell appkampanj med Google Ads gör det superenkelt att marknadsföra dina appar i Google största tjänster – som Sök, Google Play, YouTube och Googles Display-nätverk.

Det finns ett par saker att tänka på innan du sätter igång med din universella kampanj. Den första kampanjen behöver skapas av kontots ägare, alternativt länka till ett befintligt Google Ads-konto. När det har utförts kan användarna skapa Google Ads-kampanjer, därefter kan kampanjer skapas även av användare med denna behörighet: Skapa Google Ads-kampanjer.

 

Okej, nu till själva körschemat:

 

1.  Starta Google Ads.
2.  Välj Universell appkampanj när du klickat på Skapa ny kampanj.
3.  Välj appens plattform – App Store eller Google Play.
4.  Sök efter din app och hitta den i listan.
5. Ange kampanjens namn.
6. Välj tillgångar; 4 annonsrader är nödvändiga, 25 tkn styck). Gör en av textraderna på 20 tkn för mindre annonsutrymmen. Här är de rätt noggranna, se till att inte använda versaler utom på första ordet, håll dig borta ifrån utropstecken och andra specialtecken – annars finns det en risk att du får avslag.
7. Addera upp till 20 videos från YouTube.
8. Bilder som kan använda för Display-annonsering. Här kan du läsa på Google support-sida om hur du överför bildannonser i olika storlekar. 
9. Ställ in målbud. Läs mer om budning för appkampanjer på Googles supportsida. 
10. Välj plats och språk.

 

Nu är din kampanj igång!

 

Om man jämför med andra kampanjsorter inom Google Ads så är det aningen begränsande optimeringsmöjligheter när det gäller just universella appkampanjer, men här är ju den uppenbara styrkan dess enkelhet. Ha i åtanke att det är separata kampanjer för App Store och Google Play, med olika budget. På Googles supportsida kan du läsa mer om hur du kan spåra appar för att mäta dina framgångar – kopplar du ihop Google Play med Google Ads kan du läsa av statistik direkt i Google Ads.

 

Apptillägg

 

Det finns faktiskt lite fler möjligheter för dig som vill sprida evangeliet om din app. Med ett så kallat apptillägg kan göra så att dina textannonser länkar till din mobil eller surfplatteapplikation. Vill du endast öka antalet apphämtningar så kan det vara precis lika smidigt med en universell appkampanj, men fördelarna med just apptillägg är dess flexibelt, mer detaljerade rapporter och ”Smart” identifiering av appbutik och enhet. Är du nyfiken på att gräva djupare i detta kan du göra det här på Googles supportsida!