Inspireras till att förverkliga din bolagsdröm
Börjar det bli lite långsamt att spendera tredje dagen i rad hemma med familjen iklädd pyjamas och ätandes alldeles för mycket av julens alla godsaker. Gå då ut på en promenad eller varför rent av inte infria 1999 års nyårslöfte och göra 2020 till de året du börjar springa!? Ackompanjerad blir du i denna nytändning av […]
Börjar det bli lite långsamt att spendera tredje dagen i rad hemma med familjen iklädd pyjamas och ätandes alldeles för mycket av julens alla godsaker. Gå då ut på en promenad eller varför rent av inte infria 1999 års nyårslöfte och göra 2020 till de året du börjar springa!? Ackompanjerad blir du i denna nytändning av Viva Medias uppskattade VD-podden tillsammans med Arash Gilans och alla de 24 experter som gästar. Här har du en komplett och peppande uppsättning av några utvalda avsnitt som kan bli din framgång i detta splitternya decennium som just äntrats.
Agneta Olsson – från ägarlett till ägarstyrt
Agneta är specialiserad på ägarskap och ledarskap och har en gedigen erfarenhet från stora bolag som Santa Maria och Ica. Genom sitt företag Chair Management hjälper hon idag ledare och ägare att förverkliga sina tillväxtdrömmar. Många viktiga och spännande frågor tas upp i detta samtal, bland annat vikten av att kommunicera tydliga mål som genomsyrar hela organisationen, i alla delar. Agneta råder till att skapa ett prestigelöst klimat där det är högt i tak för eventuella misstag för att driva fram en känsla av att våga tänka nytt. Lyssna på avsnittet för att höra hela samtalet mellan Agneta och Arash!
Svante Randlert – så blir du en drömarbetsgivare
Organisationen består av och bygger på människorna i den, organisationen är människorna. I avsnittet med Svante Randlert får vi höra ett professionellt utlåtandet kring framtiden och nuläget på området Employer Branding. Svante jobbade länge på företaget Academic Work som Business & People Advisor och är idag författare, poddare och talare. I detta avsnitt pratar han och Arash om hur man attraherar rätt människor till organisationen som trivs och stannar. Det kräver ju så klart en hel rad olika incitament som kommunikation, känsla av meningsfullhet, ett team som kompletterar varandra och drivs av jaget FÖR organisationen. Hör mycket mer om detta i poddavsnittet!
Lena Ahlström – nyckeln till att kommunicera som ledare
Civilekonom, kommunikatör, föreläsare och företagsledare med en bakgrund på många olika poster inom näringslivet är innehållet i Lena Ahlströms CV. Med sin gedigna erfarenhet inom ledarskap har Lena många lärdomar att föra vidare. I detta avsnitt samtalar Lena och Arash bland annat om vikten av kommunikationsträning. Du bör kommunicera ett genuint och autentiskt uttryck som ledare och alltid tänka att du står på en scen. Var dig själv, men i det finns kanske också saker du vill förstärka eller minska – bygg din image utifrån det! Prata med oss och inte till oss, se människorna du talar till. Tänk på alla delar som att pausa, hur du står, ditt röstläge, hur du andas och öva, öva öva! Lyssna på samtliga tips från Lena på hur du handfast blir en bättre talare, och därmed ledare, i detta fullspäckade avsnitt!
Ebba Busch Thor – att leda i motgång och framgång
Redan som 23 åring utsågs Ebba till kommunalråd i Uppsala, vilket gjorde henne till den yngsta som någonsin tilldelats den posten. Fem år senare valdes hon enhälligt till partiledare för Kristdemokraterna. I detta samtal berättar Ebba om kampen med att leda ett parti som ansågs uträknat och svårigheterna med att hålla modet uppe när ens arbete ständigt ifrågasätts. Vidare hur hon sedan lyckades vända KDs dystra siffror vid valet 2018. Det pratades efter detta om Ebba-effekten, vilket hon själv beskriver handlade om uthållighet, effekten av att till slut våga göra det hon hela tiden var övertygad om behövde göras. Detta avsnitt blev ett personligt och djupgående samtal som vi rekommenderar alla att lyssna på i sin helhet!
Johan Jureskog – restaurangentreprenören med magkänsla för strategi
Entreprenören och krögaren Johan har med sin passion för köket och karismatiska personlighet blivit något av ansiktet utåt för hamburgaren. Förutom restaurangerna Rolfs kök, AG och AG kötthandel startade Johan tillsammans med sin bror Ludvig hamburgerbaren Jureskog 2018. I detta samtal avhandlas bland annat Johans grova auktoritetsproblem och hur det har blivit något av en fördel för honom, hur strävan efter att inte behöva tänka efter ifall man har råd fick honom att ta steget till att starta eget och vikten av att ha en positiv framtoning. Alla ska känna sig trygga i sin roll i teamet för att kunna prestera bra menar Johan. Han brukar säga att ett leende och energi har tagit honom hela vägen. Hör mer om Johans resa till dit han tagit sig idag!
Héléne Barnekow – VDn som fick Telia kundbesatt
I det första avsnittet av VD-podden får vi höra den tidigare VDn för Telia, Héléne, redogöra för det kritiska i att som organisation fokusera på kunden. Att ha duktiga säljare och kundtjänst är något helt annat än att organisationen är helt kundbesatt och kundfokuserad. Det bör vara del av ditt syfte att allt du gör börjar utifrån kundens behov. Under sin tid som VD för ett av Sveriges äldsta bolag lyckades Héléne göra en kulturförflyttning med ett starkt fokus kring kunden. Hon trycker på värdet i att som VD ha mycket kundkontakt, och hur det faktiskt inte finns någon anledning till att inte ha det i och med digitaliseringen. Lyssna på avsnittet för mer intressanta lärdomar från Héléne och Arash!
Jonas Hammarberg – människans roll i en digital värld
Detta är det andra avsnittet med Jonas, i samband med släppet av Jonas och Arash senaste bok Apparnas planet! Ett avsnitt fullt med intressanta insikter kring vår digitala värld och hur vi bör förhålla oss till den. Jonas beskriver bland annat hur vi behöver lära oss att leva med vårt digitala beroende som vi har utvecklat eftersom vi faktiskt inte kommer kunna undgå den digitala kontexten. Det diskuteras också organisation, och hur organisationen på samma sätt som vi människor, har ett behova av att leva och utvecklas. Vi behöver uppgradera oss hela tiden, förnya oss och utvecklas för att kunna överleva. På samma sätt som att attraktion behövs mellan mänskliga parter behövs det även för organisationer. Attraktivitet gentemot kunder, marknad och talanger som vi behöver få in, allt liv börjar med att vi är attraktiva för någon. Detta avsnitt blev ett engagerande samtal mellan två vänner och kollegor med många spännande insikter och frågor kring vårt moderna samhälle.