Konkreta tips för dynamiska inlägg på sociala medier – del 2

4

Publicerad 18 december 2017, 10:12 av Lukas Lind

I första delen gick vi igenom bland annat sociala medier-policy, sidor & profiler och hashtags. Nu tittar vi på några andra faktorer det är bra att ha koll på när du publicerar inlägg på sociala medier.

Tillför mervärde
Tänk på att dina inlägg är ett utmärkt sätt att bygga relation med målgruppen. Genom att ge tips, råd och bjuda på kunskap känner mottagarna att de får något i utbyte av att följa din sida och sannolikheten att engagemangsgraden ökar är större. Dessutom visar det att ditt företag har koll på sin bransch och att det finns kunskap och erfarenhet i företaget. Det ger trygghet och bygger förtroende, något som ökar sannolikheten att en person går från potentiell kund till faktisk kund och har en positiv inverkan på CLV:n.

Uppmuntra till engagemang
Om du bara gör ett påstående kan du inte förvänta dig engagemang. Ställ istället frågor, det behöver inte ens vara särskilt komplicerat. Istället för att bara skriva: Nu har säsongens nya kollektion kommit i fyra nya färger, avsluta med ett: vilken är din favorit? Nu har du öppnat för kommentarer vilket ger ökad engagemangsgrad och dessutom kommer inlägget även att visas för vänner till den som kommenterat och därmed får du ökad spridning.

Var inte för kommersiell
Håll kommersiellt innehåll till annonser på sociala medier och undvik det i ditt dynamiska flöde. Använd din Facebooksida till att bygga relation och öka medvetenheten om ditt varumärke, när det är dags att “sälja” gör du det som sagt via annonser till målgruppen. Om du hela tiden tjatar om att målgruppen ska köpa dina produkter eller tjänster kommer de snart att tröttna på dina inlägg och bläddrar bara förbi dom. Det sänker engagemangsgraden och du får svårare att nå ut både inom din närmaste krets av följare och framförallt utanför den närmsta kretsen.

Undvik utdaterade inlägg
Inlägg som handlar om något som inträffar ett specifikt datum bör tas bort efter det datumet. Det finns inget tråkigare än att bläddra igenom ett flöde på en företagssida och se en massa inlägg om vad som kommer att hända bara för att man senare konstaterar att man missat det. Visa då hellre inlägg från själva eventet eller händelsen som varit och beskriv hur trevligt eller lyckat det var. Det är betydligt trevligare att se och visar på att ni har en aktiv relation med målgruppen.

Använd schemaläggaren
Det är viktigt att hålla en bra och jämn frekvens på dina inlägg. Det kan dock vara svårt att finna tid att skapa inlägg flera gånger i veckan. Använd då schemaläggaren för att skapa inlägg för en eller några veckor framåt. Då slipper du klumpmässiga publiceringar. Istället för att göra två inlägg om dagen tre dagar i rad och sedan inget alls på två veckor kan man schemalägga flera inlägg för en jämnare publiceringstakt. Schemaläggaren finner du under publiceringsverktyg på Facebook. Det finns även många bra tredjepartsapplikationer för att schemalägga inlägg som t.ex. Buffer m.fl.

Content plan
Ibland står fantasin helt stilla. Skapa därför en content-plan för en överskådlig framtid. Planera inlägg utifrån händelser, event, produktsläpp och sätt upp teman. Du har då något att falla tillbaka på när du väl sitter där och ska göra dina uppdateringar.

Stick ut
Tänk på ditt och andras beteende på sociala medier. Ofta scrollar man sig snabbt igenom sitt flöde och om något som snabbt flimrar förbi fångar din uppmärksamhet tillräckligt mycket kanske du stannar upp och scrollar tillbaka för att ta en extra snabbtitt. Om bilden nu fångat tillräckligt intresse får man eventuellt mottagaren att läsa texten och om den i sin tur väcker tillräckligt mycket intresse klickar sig eventuellt personen vidare till hemsidan.

Engagera dig
Nu när du fått till ett bra flöde och gör löpande inlägg måste du också hålla koll på och svara på kommentarer och uppmuntra till ytterligare kommunikation och engagemang. Om någon kommenterat ett inlägg, svara på det, om inte annat så bara för att visa att du uppmärksammat och uppskattar det.

Tips: Ladda ner appen: Facebooks Sidhanterare. Då får du en avisering direkt i mobilen om någon kommenterar dina inlägg och kan svara snabbt.

Analysera
Under Statistik på din Facebooksida kan du se vilka inlägg som fått bäst räckvidd och störst engagemang. lär dig av det och försök se ett mönster. Om du tänker till lite när och vad du publicerar kan du se när och vad du ska publicera för bäst effekt. Använd sedan schemaläggaren för att publicera när din målgrupp engagerar sig som mest.

Sammanfattning
Det är bättre att göra något än inget alls. Självklart ska dina inlägg hålla en viss kvalitet men total avsaknad av inlägg är värre än om något eller några inlägg inte är helt genomtänkta.

Tre ord kan också sammanfatta en hel del:
• Relevans
• Mervärde
• Frekvens

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
11

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy