Lyckas med julhandeln på sociala medier – 5 tips
Årets viktigaste period för e-handlare världen över närmar sig och det är i år viktigare än någonsin att vara ute i god tid med annonseringsarbetet. Viva Medias Social Media Manager Haidi Jakobsson har sammanställt fem tips som hjälper dig lyckas med julhandeln på sociala medier. 1. Satsa stort och tidigt Sedan Black Friday och […]
Årets viktigaste period för e-handlare världen över närmar sig och det är i år viktigare än någonsin att vara ute i god tid med annonseringsarbetet. Viva Medias Social Media Manager Haidi Jakobsson har sammanställt fem tips som hjälper dig lyckas med julhandeln på sociala medier.
1. Satsa stort och tidigt
Sedan Black Friday och Singles days stora genomslag i Sverige har november kommit att bli en budskapsmässigt tung månad med hög konkurrens om annonsutrymmet i Facebookfamiljens appar. Det är därför till stor fördel att redan under den tidiga hösten investera tid och resurser på att optimera kampanjstrategier och identifiera målgrupper. Enligt en undersökning bland konsumenter i Storbritannien 2018 hade 35 % påbörjat julhandeln redan i mitten på november och 11 % var i princip redan klara då. 24 % av de som genomförde sin julhandel via mobilen uppger att de påbörjade julhandeln redan innan november.
2. Social skyltfönstret
Fönstershopping i fysiska butiker är sedan länge en ikonisk del av julhandeln. Allt fler konsumenter finner dock det de ska köpa på sina mobiler och menar att Facebookfamiljens appar är en av tre stora kanaler för att finna nya produkter och varumärken (de andra två är fysiska butiker och butikers hemsidor). Det är därför av stor vikt att förlänga fönstershoppingen till det mobila och sociala medier. Lägg ner extra mycket tid och kärlek på sociala medier under julperioden.
3. Expandera målgruppen
Under julen förändras målgruppernas köpbeteende drastiskt. Som exempel var brittiska kvinnor 54 % mer benägna att köpa elektronikprodukter under julperioden än de var under årets första kvartal. Se till att identifiera anpassade målgrupper med hänsyn till det förändrade köpbeteendet under julperioden.
Låt produkten hitta konsumenten genom att använda dynamiska produktannonser för breda målgrupper (DPA Broad Audience). Annonsen kommer att visas för personer som visat intresse för en viss produkt oavsett om de har besökt hemsidan eller inte. Ett utmärkt sätt att nå ut till nya kunder under julhandeln.
4. Content is key
En analys från Facebook visar att en person mellan 20-30 år på en sekund hinner avgöra om det hen ser i flödet är intressant. Facebook menar att 60 % av en annons framgång beror på hur det kreativa materialet tas emot av målgruppen. Att investera tid på att optimera det kreativa materialet till annonserna och fånga konsumentens intresse under den första sekunden bör vara av största prioritet under julhandeln.
5. Automatiska placeringar
För att maximera avkastningen under julhandeln är det extra viktigt att använda sig av automatiska placeringar, framförallt på Facebookfamiljens appar. Automatiska placeringar ger algoritmen mer flexibilitet att nå bästa resultat till lägsta kostnad.