Lyssnar Facebook på oss?

4

Publicerad 15 november 2019, 12:11 av Robert Rollert

Allt oftare får jag frågan om Facebook i hemlighet lyssnar på sina användare via telefonens mikrofon. Svaret är självklart NEJ, absolut inte. Jag ska nu förklara varför de inte gör det och varför det kan uppfattas som att de verkligen gör det.

För ett tag sedan när jag höll en föreläsning om sociala medier kom en åskådare fram till mig i pausen och ställde just frågan om Facebook lyssnar på sina användare. Den här kvinnan var helt övertygad om att så var fallet.

 

Skrämmande träffsäkerhet

Hon berättade att hon för en tid sedan varit på krogen med en vän som tipsade om en drink baserad på en specifik spritsort och en populär energidryck. De hade talat om den och vännen hade bjudit henne på drinken. På väg hem från krogen senare den kvällen hade hon scrollat igenom sitt Facebookflöde och nu fått se en annons med just den aktuella spritsorten. Dagen efter hade hon även fått se annonser med energidrycken. Hon var helt övertygad om att hon aldrig tidigare sett innehåll från dessa varumärken på sociala medier tidigare.

Jag tror vi alla varit med om något liknande och det finns en fullt naturlig förklaring som är betydligt mer sannolik än att Facebook lyssnar på oss. Relevans! Mer om det senare.

 

Anledningen till att Facebook INTE lyssnar på dig.

Först och främst. Du har säkert någon gång råkat ut för en fick-ringning? I så fall, hörde du vad som sades? I de allra flesta fall är det bara en massa mummel, skrapningar och oljud. Hur ska någon kunna få något vettigt ur det.

En annan anledning är att det skulle krävas en otrolig datakraft att processa informationen i dina och Facebooks övriga 2,4 miljarder användares samtal för att utröna vad som faktiskt är värt att återannonsera för dig, för att inte tala om mängden data som ska föras över från din telefon till Facebooks servrar, har du inte obegränsad surf skulle den ganska snart vara slut.

 

Relevans

Hur kommer det sig då att kvinnan uppfattat det som att Facebook faktiskt lyssnat på henne? Förmodligen har innehåll från de aktuella varumärkena passerat i hennes flöde flera gånger tidigare. Att hon inte sett dom beror helt enkelt på att då de tidigare inte haft någon relevans för henne så har hon inte reflekterat över det. Nu däremot när dessa varumärken har en relevans för henne så ser hon plötsligt dom och grips direkt av en känsla av att vara övervakad.

Vi utsätts dagligen för tusentals budskap och varumärken, det börjar redan när vi vaknar, det kanske stå Philips på väckarklockan vi tittar på innan vi masar oss ur sängen, på kaffebryggaren, micron, kylskåpet finns ytterligare varumärken och logotyper. Radion står kanske på när du äter frukost med reklam var 15:e minut och morgontidningen är fylld med annonser. I toalettskåpet finns 10-tals varumärken som passerar din blick. På väg till jobbet ser du reklam på busshållplatsen, inuti bussen och under sista promenaden till jobbet ser du kanske hundratals bilar av olika varumärken och modeller, flera med reklam på, billboards etc. 

På jobbet har fler av dina kollegor och kunder kläder med kända logotyper och för att inte tala om din arbetsplats med datorer, skärmar, telefoner, kontorsprodukter. Listan kan göras hur lång som helst. Kort sagt, du utsätts för tusentals varumärken och budskap varje dag och eftersom de inte är relevanta för dig kopplar hjärnan bort dom, det är vad den är programmerad att göra. Den ska endast fokusera på sådant som är av relevans för dig just för stunden.

 

“Det är inte magi,
det är artificiell intelligens” 


Artificiell intelligens

Det finns även en annan förklaring – algoritmen har utfört sin magi. Om du själv befunnit dig på samma nattklubb som kvinnan i exemplet ovan och kanske rent av är vän till henne så är sannolikheten stor att flödet i dina sociala medier fylls med samma varumärken. 

Kvinnans vän gillar verkligen den här drinken. När Bartendern ställt fram dessa isande fräscha drinkar på baren passar hon på att ta en snygg bild som hon lägger upp på Instagram eller Facebook, för att förstärka budskapet hashtaggar hon spritsorten och energidrycken (något som säkert flera andra besökare på krogen också gjort under kvällen). Algoritmen uppfattar det nu som att det finns en relevans mellan kvinnan, vännen och dessa varumärken. Eftersom ni även befinner er i en miljö som dessa varumärken är förknippade med så är helt plötsligt relevansen stor. Algoritmen känner även av att du själv, kvinnan och hennes vän är på samma plats vid samma tillfälle eftersom ni alla har platstjänster aktiverade i telefonerna, då är sannolikheten ännu högre att dessa varumärken är relevanta för er alla. Eftersom du är vän med denna kvinna så kommer algoritmen att testa om även du är intresserad av dessa varumärken och eftersom kvinnan som är din vän nyss berättat om den skrämmande upplevelsen att Facebook lyssnat på henne så kommer du också att se annonsen nästa gång den passerar i ditt flöde.Det är inte magi, det är relevans och artificiell intelligens.

Vad kan vi lära oss av det här?

När du skapar innehåll för sociala medier måste bild eller video direkt tilltala den du riktar dig till, han eller hon kommer inte leta efter budskapet och kommer heller inte att läsa texten i ditt inlägg om inte din bild eller video fångar uppmärksamheten omedelbart, oavsett i vilket läge den tänkta mottagaren befinner sig i. Jag säger inte att det är lätt men det är enda möjligheten att lyckas.

Robert Rollert är Social Media Strategist och leder Vivas team för sociala medier framåt med sin breda bakgrund inom marknadsföring. Med sin mångåriga erfarenhet inom sociala kanaler har han samlat på sig en hel drös med vettiga insikter och kunskaper för att kunna utveckla den bästa möjliga strategin inom paid social.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy