Maximera tiden i solstolen – tips på böcker & podcaster

På sommaren har de flesta av oss mer tid för att läsa böcker och lyssna på poddar. Varför inte konsumera något som kan sätta igång nya tankar och även bidra till ditt företags framfart? Luta er tillbaka i solstolen och sjunk in i något av de här tipsen! Böcker:   The Power of Moments – […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

På sommaren har de flesta av oss mer tid för att läsa böcker och lyssna på poddar. Varför inte konsumera något som kan sätta igång nya tankar och även bidra till ditt företags framfart? Luta er tillbaka i solstolen och sjunk in i något av de här tipsen!

Böcker:

 


The Power of Moments – Chip Heath & Dan Heath (2017)


I den här New York Times-bästsäljaren undersöks varför vissa korta upplevelser kan skaka och förändra oss så mycket. Och författarna lär oss här hur vi kan lyckas med att skapa just sådana tillfällen i vårt eget liv och arbete. De ger tips och utforskar historier om människor som har lyckats skapa magi. Det skriv om ägarna som förvandlade ett ytterst mediokert hotell till en av de mest älskade fastigheterna i Los Angeles och mycket mer. Boken är både praktisk och fylld av spännande berättelser.

 

Purple Cow – Seth Godin (2005)


Modern klassiker. Antingen är du en lila ko, eller så är du det inte. Väcker du folks uppmärksamhet eller är du osynlig? Vad är det som Apple, Starbucks, Dyson och Fun a Manger har gemensamt? Boken handlar om hur spelreglerna har förändrats för marknadsföring. Nu spelar prissättning, reklam och publicitet mindre roll. Annonsens guldålder är över och nu gäller det att sticka ut, eller som Seth Godin uttrycker det: vara “a purple cow”. En utmärkt bok för dig som vill skapa produkter och tjänster som är värda att lägga marknadsföringspengar på. Passa även på att se den här korta intervjun med honom.

 




Blue Ocean Strategy – Renée Mauborgne and W. Chan Kim (2005)

 

Boken som utmanar traditionells strategitänkande. Den blev ett globalt fenomen och internationell bästsäljare som översatts till 43 språk och sålts i 3,5 miljoner exemplar. Den berättar om hur du skapar en unik position inom en viss marknad, som resulterar i att dina potentiella konkurrenter blir irrelevanta. Så, du som funderar på att starta ditt eget företag, eller redan driver en verksamhet som du vill utveckla kan få ut mycket av den här boken. En av grundtankarna är att inte ge sig in på “överfulla” marknader utan istället hitta marknader där det finns verkligt utrymme – ett blått hav av möjligheter.


Content Inc. – Joe Pulizzi (2015)

 

En ny regelbok för entreprenörsframgång. Det säkraste sättet att misslyckas på är att följa gamla och föråldrade regler. Här delar herr Pulizzi med sig av hur du utvecklar värdefullt innehåll, hur du bygger upp en publik kring det innehållet och slutligen skapar en produkt för publiken. Han vänder alltså upp och ner på den traditionella synen att först skapa en produkt och sedan hitta målgruppen för den. I boken får du konkreta tips i sex spännande steg. Pulizzi själv byggde sitt eget företag Content Marketing Institute på det tankesättet och det listades som ett av de snabbast växande privata företagen tre år i rad av Inc. Magazine. Han har även en podd som jag tipsar om lite längre ner i inlägget.


Marketing 3.0: From Products to Customers to the Human Spirit – Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan (2010)

 

Marknadsgurun Philip Kotler pratar om varför framtiden för marknadsföring handlar om att skapa produkter, tjänster och företagskulturer som inspirerar, inkluderar och återspeglar målgruppens värderingar. Det handlar inte om att bara nå konsumenter utan komplexa och mångdimensionella människor. I boken undersöks företag som ligger i framkant i att skapa den nya tidens marknadsföring.

 

The Human Brand: How We Relate to People, Products, and Companies – Chris Malone, Susan T. Fiske (2013)

 

Vi väljer företag och varumärken på samma sätt som vi undermedvetet uppfattar, dömer och agerar mot andra människor. Överallt så beskriver människor sin relation till vissa varumärken på en djupt personlig plan, medan avskyn för andra varumärken är tydligt. Vi hatar våra banker, älskar våra smarta telefoner och tror nästan att teleoperatörerna vill oss illa. Den här boken är perfekt för dig som vill arbeta för att skapa en ännu bättre kundupplevelse!

 

The Conversion Code: Capture Internet Leads, Create Quality Appointments, Close More Sales – Chris Smith (2016)

 

Traditionell marknadsföring tappar sitt värde allt mer. Idag har kunderna mycket större möjligheter att ta reda på behov, priser och vad andra säger om ditt varumärke. The Conversation Code ger dig bra tips på hur du genererar fler leads, skapar en bra landningssida, ökar konverteringen och når en högre försäljning.

 

Contagious: Why Things Catch On – Jonah Berger (2013)

 

Vad är det egentligen som gör att något blir populärt? Varför pratar människor mer om vissa produkter än om andra? Varför sprider sig vissa berättelser snabbare än andra? Vad får ditt content att bli en viral succé? Marknadsföringsprofessorn Jonah Berger har spenderat mycket tid på att svara på dessa frågor.

 

Get Digital or die trying – Arash Gilan & Jonas Hammarberg (2016)

 

Här får du konkreta verktyg för att kunna ta dig och ditt företag genom den digitala transformationen. Det är en bok som fokuserar på hur du genomför både en yttre och en inre digitalisering. Den utbildar dig även i digitalt ledarskap och visar på hur du optimerar din digitala marknadsföring för att möta nya kundbehov.


Sagan om Spotify – Erik Wisterberg, Jon Mauno Pettersson (2018)

 

Hur lyckades Spotifygrundarna övertyga skivbolagen att ge bort sin musik gratis? Hur ser kopplingarna mellan musiktjänsten och piratrörelsen ut? Vilka är de okända genierna bakom koden? Utifrån intervjuer med ett 50-tal nyckelpersoner tecknas det definitiva dokumentet över framgångssagan Spotify.


Min hemlighet – Petter Stordalen, Jonas Forsang (2016)

 

Petter Anker Stordalen gick från att vara Norges bästa jordgubbsförsäljare till att bygga upp en av Skandinaviens största hotellkoncerner. 2016 hade de 180 hotell och 13 000 anställda. Han är en person som jagat framgången i hela sitt liv, och alltid haft siktet inställt på framtiden. 

 

 

Podcaster: 

 

 

Content Inc with Joe Pulizzer

 

Även om sista avsnittet skickades ut i etern för snart ett år sedan finns det mycket att hämta här. Det är en podd för entreprenörer och startups som vill bli stora, men inte genom att sälja mer utan genom att skapa en trogen följarskara genom kvalitativt content. Varje avsnitt är på max 5 minuter.

 

Digitalpodden (DI)

 

Här är en podcast för dig som vill hänga med i vad som händer inom startup-scenen, riskkapitalet och de digitala affärsidéerna som skakar om näringslivet.

https://www.di.se/podcast/digitalpodden/

 

Breakits podcast

 

En av Sveriges vassaste podcaster om internetindustrin. Breakits podcast levererar varje vecka de hetaste nyheterna och de skarpaste kommentarerna om svenska startups och techbolag. Journalisterna Olle Aronsson och Stefan Lundell är grundare till nyhetssajten Breakit och ledande inom rapportering från den digitala industrin. 

https://soundcloud.com/breakitspodcast

 

Under 15

 

Här är podden för dig som snabbt vill få koll. Varje måndag reder Henric Smolak ut en ny fråga – på under 15 minuter. Podden drivs av Dagens Media.

https://www.dagensmedia.se/poddar/under-femton/

 

Digitala Mediepodden

 

Damon Razazi, digital strateg på mediebyrå, nördar ner sig i det digital medielandskapet. Nytt avsnitt varje tisdagsmorgon. Podden drivs av Dagens Media.

 

https://www.dagensmedia.se/poddar/digitala-medier-podden/

 

TedTalks Business

 

Några av världens största innovatörer, entreprenörer och företagsforskare delar sina historier och insikter vid TED-evenemang runt om i världen. Du kan också ladda ner dessa och många andra videor gratis från TED.com.

https://podtail.com/podcast/tedtalks-business/