200 människor besökte eventet Meet Facebook på Clarion Hotel Sign i Stockholm under onsdagen. Ett event arrangerat av Facebook och Viva Media. Bredpenslad inspiration om vikten för företag att digitaliseras mixades med konkret och unik kunskap i Facebooks verktyg. Här får du som missade eventet en inblick i vad som hände under dagen.
”Give people the power to build community and bring the world closer together”. Henrik Van den Worm, Nordics SMB Manager för Facebook, kickstartar eventet och talar kort men kärnfullt om Facebooks mission och app-familj.
Arash Gilans entusiasm kring det digitala är medryckande. Han talar om att när det digitala förändrar hela världen och människors sätt att kommunicera med varandra behöver företag följa med i utvecklingen för att inte tyna bort.
– Evolution handlar inte om att förbättra sig, det handlar om att anpassa sig, säger han.
Han ger lyssnarna några nycklar för att nå framgång i en digital värld:
• Uppsida – du behöver leverera en bra tjänst och väl genomarbetat innehåll
• Uppmärksamhet – vad är det högsta valutan idag? Tänk igenom var det är bäst för dig att synas.
• Upplevelse – känslor är allt. Vi är fortfarande människor som vill skratta, få gåshus, bli arga och gråta.
Johnny Johansson, Partner Manager för Facebook i Sverige, berättade att det finns 2,4 miljarder smartphones i världen idag och att 90 % av de bilder som delas online är tagna med en kameramobil.
– Mobilkameran har medfört nya regler för visuell kommunikation och människor förväntar sig inte att företag alltid ska leverera material med proffskamera, utan ofta räcker det med mobilkamera. Det är så de flesta andra videofilmerna produceras på nätet, säger Johnny Johansson.
Han berättar också att vi bara behöver se en bild i 13 millisekunder för att uppfatta vad det är vi har sett. Han praktiserar det genom att visa en rostig och blå Volkswagen på skärmen under 13 ms. Och ja, det fungerade, deltagarna verkar snabbt kunna återge exakt vad som visats.
– Hjärnan processar faktiskt bilder 60 0000 gånger snabbare än ord, säger Johnny.
Han ger avslutningsvis tre tips för ett bra inlägg på Facebook:
1. Upptäck och använd de olika verktyg som finns tillgängliga.
2. Var äkta och ärlig i din kommunikation.
3. Gör det handlingsbart. Det är viktigt att involvera mottagaren och vara tydlig med vad nästa steg är efter filmen.
Han betonar också vikten av att använda Instagram Stories som företag. Det är ett separat flöde på Instagram där du laddar upp bilder och videos som försvinner efter 24 timmar.
– Eftersom det är något som människor använder i allt större utsträckning har du som företag mycket att vinna på att synas där, säger Johnny.
Anna Klaile, Partner Manager på Facebook, säger att vi i genomsnitt spenderar tre timmar om dygn med mobilen.
– Det betyder att en nyckel till framgång är att kommunicera för och till mobilen, säger hon och berättar att år 2020 så kommer 70 % av allt som pågår på mobiltelefonerna att vara video.
– Videor behåller uppmärksamheten fem gånger längre än statiska bilder.
Hon kommer också med tre tips för att ni ska nå era affärsmål.
1. Välj kampanjmål
2. Kom ihåg användartrenderna
3. Fokusera inte på likes, kommentarer och engagemang som inte är till nytta för affären.
Kousha Torabi, Strategic Client Consultant på Facebook, menar att det finns tre hörnstenar inom marknadsföring på plattformen: Målsättning, målgrupp & segmentering och annonsinnehåll.
– Det är viktigt att ha en tydlig målsättning med sin marknadsföring. Är syftet awerness, att sälja mer eller att skaffa likes?
Vad det gäller målgrupp och segmentering menar han att Facebook har en oöverträffbar räckvidd och stor uppsättning konsumentdata. Vad det gäller målgrupper finns det tre olika sätt att jobba:
Standardmålgrupper: Med hjälp av målgruppsinriktning kan du visa dina annonser för dem som är viktigast för dig, det gör man genom olika inriktningsmetoder.
Anpassade målgrupper: En anpassad målgrupp från en kundlista är en typ av målgrupp som du kan skapa och som består av dina befintliga kunder. Du kan rikta annonser till den målgrupp du skapat på Facebook, Instagram och i målgruppsnätverket.
Lookalike-målgrupper: Dessa hjälper dina annonser att nå personer som liknar dessa målgrupper och som redan är intresserade av ditt företag.
– Lookalike-målgrupper är sjukt kraftfullt. Det innebär att plockar ut låt säga 10 % av befolkningen som mest liknar de som redan har lagt något i din e-handels varukorg i nuläget, säger Kousha.
Robert Rollert, Head of Socials på Viva, berättar om Vivas lyckade samarbete med Frälsningsarmén och hur dynamisk remarketing (återannonsering) har ökat givandet markant. Dynamisk remarketing har en väldigt hög ROAS (Return Of Ad Spend) för vilket företag som än använder det.
– Fördelen att marknadsföra sig med sociala medier är att du alltid kan ha koll på om en individ har köpt en produkt efter annonsering, det betyder att vi inte behöver fortsätta att skicka annonser gällande just den produkten till personen.
För nej, det är ju inte kul att bli jagad när man redan har köpt en vara, sedan spar ditt företag också pengar när ni har möjlighet att sluta återannonsera mot de som redan genomfört ett köp.
Benjamin Lau, Strategic Client Consultant på Facebook, avslutar dagen med ett Kahoot-quiz där besökarna får testa vilken information som fastnat på näthinnan.
Röster från Meet Facebook
”Det har varit kul och väldigt lärorikt. Jättespännande att få konkret kunskap från väldigt kunniga personer.”
– Adelina Tahiri, Visma
”Riktigt intressant och spännande. Kul att få reda på vad man kan göra med Facebook och Instagram, samt få tips och höra vad som är på gång. Vi jobbar en del med både Facebook och Instagram. Här får vi veta hur vi kan utveckla den biten.
– Johan Nyberg, Winyol Healthcare
”Mycket trevligt event och bra uppslutning. Det här nätverkandet man får i pauserna är väldigt bra. Det jag främst tar med mig är Instagrams nyheter och insikten att Instagram kan är något vi som företag kan använda i mycket större grad.”
– Jonas Möller, Sisyfos Digital
”Jätteinsprirerande och supergivande, man får en extra push med sig hem. Vi jobbar både internt och externt med förändringen inom det här området.”
– Terese Dewill, Stampen
”Idag har lärt oss jättemycket om Instagram och Instagram Stories! Superbra kunskap att ta med sig till kunderna och inspirera dem vidare.”
– Nellie Petersen, Stampen