Mobilen vinner allt mer mark vid internetköp
Vårt köpbeteende blir allt mer digitalt och allt fler köp genomförs via mobilen. Den gör det enkelt att handla varifrån som helst och vid den tidpunkt som passar bäst. 2015 bestod hälften av alla e-handelsbesöken via en mobil enhet, alltså mobil eller surfplatta. Nu är det mobiltelefoner som vinner mark sett till både intäkter, order […]
Vårt köpbeteende blir allt mer digitalt och allt fler köp genomförs via mobilen. Den gör det enkelt att handla varifrån som helst och vid den tidpunkt som passar bäst.
2015 bestod hälften av alla e-handelsbesöken via en mobil enhet, alltså mobil eller surfplatta. Nu är det mobiltelefoner som vinner mark sett till både intäkter, order och besök. Enligt E-handel.se blir 2018 året då antalet e-handelsbesök via desktop för första gången går under 30 procent – medan e-handelsbesöken via mobiltelefoner väntas nå hela 64 procent. Det visar statistik från https://analytics.ehandel.se
I ett blogginlägg på Think with Google säger Matt Bush, Country Director för Google UK, att “insatserna för det mobila är högre än någonsin” och att “det inte längre är någon idé för marknadsförare att komma med ursäkter”.
Intäkterna via mobilen ökar
2016 skrevs ett inlägg på Viva-bloggen om att var tredje onlineköp görs i mobilen. Utvecklingen har tveklöst fortsatt i samma riktning. Under 2017 utgjordes nästan 40 procent av samtliga köp via mobilen och fortsätter den positiva kurvan kommer siffran för 2018 att vara cirka 48 procent.
I blogginlägget jag nämnde tidigare skriver Googles Matt Bush också om att de här siffrorna ställer högre krav på e-handlare att leverera en bättre mobil upplevelse för sina kunder. “De vill slutföra en transaktion utan friktion. Det innebär att varumärken som vill förbli konkurrenskraftiga måste göra mobilanvändare till prioritet”, skriver han.