Nu är det billigare att annonsera på YouTube
I en tid när många tv-kanaler väljer att höja sina reklampriser sänker YouTube priset på annonser i Sverige. För YouTubes största annonsformat, den effektiva reklamfilm du som annonsör kan placera innan ett klipp startar, sänks priset med hela 20 procent. Inför 2018 rapporterade TV4 om att de höjer sina reklampriser med i snitt fem procent […]
I en tid när många tv-kanaler väljer att höja sina reklampriser sänker YouTube priset på annonser i Sverige. För YouTubes största annonsformat, den effektiva reklamfilm du som annonsör kan placera innan ett klipp startar, sänks priset med hela 20 procent.
Inför 2018 rapporterade TV4 om att de höjer sina reklampriser med i snitt fem procent – även MTG och Discovery följde den trenden. YouTube har under flera år höjt priserna, men i och med deras aktuella prisdumpning som trädde i kraft i januari har det nu blivit billigare för annonsörer att synas på plattformen. “Allt tyder på att Youtube har tänkt om kring vilket sätt som ger mest inkomster – i alla fall här i Sverige” säger Erik Wisterberg i Breakits podcast.
Vad det gäller Finland, Norge och Danmark sjunker priserna inte lika kraftigt och i USA kan det till och med bli dyrare.
”Vill bli ett självklart val hos svenska företag”
Richard Swenman, Head of Sales på Viva Media, menar att prissänkningen kommer i ett läge där YouTube i Sverige växer och blir en allt starkare kanal i det digitala landskapet.
– Prisdumpningen i kombination med den ständigt ökande volymen användare visar på Googles och YouTubes fokus att ta marknadsandelar och bli ett självklart val hos de svenska företagen, säger Richard Swenman.
Vill du veta mer om varför YouTube dumpar reklampriserna i Sverige kan vi tipsa om det här avsnittet av Breakits podcast.