Nytt utseende för Googles Ads i sökresultatet – Nu visas ikoner
Google testar ständigt nya utseenden för listan över sökresultaten, allt för att förenkla och förbättra användarens upplevelse. Efter en tids testande så har Google bekräftat och rullat ut ett helt nytt utseende som endast omfattas av mobilversionen av Google. Nyheten publicerades först på Google Officiella Blogg och den största förändringen är att textannonserna fram över kommer […]
Google testar ständigt nya utseenden för listan över sökresultaten, allt för att förenkla och förbättra användarens upplevelse. Efter en tids testande så har Google bekräftat och rullat ut ett helt nytt utseende som endast omfattas av mobilversionen av Google.
Nyheten publicerades först på Google Officiella Blogg och den största förändringen är att textannonserna fram över kommer märkas upp med ”Annons” istället från den tidigare gröna Ad-symbolen i SERP:en (Search Engine Results Page). Som ytterligare ett steg för att förtydliga avsändaren flyttas URL:en till högst upp för att markera exakt vilken webbplats som är avsändare. Google kommer även möjliggöra att lägga till ”åtgärdsknappar” för att te.x. köpa biobiljetter eller spela upp ett poddavsnitt för att skapa en snabbare upplevelse för användaren med färre klick.
Förutom nämnda förändringar som gäller för Google Ads så lägger man till små ikoner till alla webbplatser som visas i det ej betalda resultatet (organiska). För att kunna synas med en liten ikon i sökresultatet så behöver du implementera en favicon. Samt länka sökvägen till din favicon på webbplatsen t.ex.
<link rel="shortcut icon" href="/sokvag/till/favicon .ico">
Varför ändra Google sitt utseende i sökresultatet?
Huvudsakliga anledningen till förändringen är helt enkelt att det nya utseendet har gett fler klick på annonserna än det nuvarande utseendet, vilket ligger helt i linje med Google Ads syfte. Andra skäl som nämns enligt Google är att ge en mer modern och visuellt tilltalande upplevelse av Google.
En reflektion från mig är att den vanliga Google användaren får det svårare att se skillnad på en annons v.s organiskt resultat. En följd av detta blir att klicken ökar till det betalda resultaten jämfört med klick på de organiska. Google gör denna förändring för att tjäna mer pengar och hålla tillbaka det organiska resultatet. Det kommer bli allt viktigare att jobba med både betalda annonser och SEO för att kunna synas i sökresultatet framöver.