Optimera din e-handel med rätt copy

Vill du förbättra copyn för din e-handel? Läs vidare. Här tipsar Vivas copywriter Alexander Åberg om 9 små saker som kan göra stor skillnad för din e-handel. Den som har uppmärksamheten, har makten. Så heter det åtminstone i uppmärksamhetsekonomin där alla stångas om de ca 2 sekunderna varje kund lägger på en annons. Så hur […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Vill du förbättra copyn för din e-handel? Läs vidare. Här tipsar Vivas copywriter Alexander Åberg om 9 små saker som kan göra stor skillnad för din e-handel.

Den som har uppmärksamheten, har makten. Så heter det åtminstone i uppmärksamhetsekonomin där alla stångas om de ca 2 sekunderna varje kund lägger på en annons. Så hur lyckas man nå igenom? Genom små ändringar i på flera ställen. Här följer några av dem.


Håll det enkelt

Är målet att användaren ska handla? Skriv “köp här”. Vill du att användaren ska få mer information? Skriv “Klicka här för mer information”. Tänk på vad som händer efter att användaren har klickat – och låt det styra din copy.


Prioritera dina USP:ar

Många slänger in alla USP:ar utan tanke på prioritet. Det första ordet man läser i en mening är kanske inte viktigast i en roman, men det är garanterat viktigast i microcopy och e-handelscopy. Värdera, prioritera och placera dina USP:ar enligt värde.


Håll koll på ditt utrymme

Ämnesrader i nyhetsbrev som klipps av, ger inget trevligt intryck. Onödigt lång annons-copy godkänns inte hos Facebook eller Google. Leta upp och samla alla dina kanalers maximalt antal tecken och format i ett kalkylark, sätt även en villkorsberoende formatering som varnar när din copy är för lång.

 

Låt AI göra grovjobbet

Låt AI:n hos Google och Facebook göra det tråkiga jobbet för din annonsering – testning och utvärdering – medan du skriver spännande copy. Skriv dina texter så olika du kan. Kategorisera dem gärna. En text som fokuserar på leverans, en på utbud och så vidare.


Använd siffror

Har du chansen att prata siffror? Gör det. “Över 1 500 jeans” väger mer än “stort utbud av jeans”. Siffror bryter av, konkretiserar och går raka vägen in i huvudet.

Slopa utropstecknen

Utropstecken är onödiga, skrikiga och aggressiva. Det är vida känt bland skribenter att hålla inne med utropstecken, fast många e-handlare tror fortfarande på !-kraften. Gör som både Google och Facebook säger: skriv utan utropstecken. 


Prata inte om dig själv hela tiden

“Vi har”, “Vi kan”, “Vi ger”. Har du inte lärt dig att det är oartigt att prata om själv? Fokusera på din användare. På vilket sätt är din tjänst värdefull? Testa att byta ut “Vi erbjuder” mot “Du får” och andra varianter. Inkludera din läsare i texten.


Följ skrivregler

Skriv Inte Med Stora Bokstäver I Början Av Ord. Läs den meningen innan igen. Upplevde du läsningen som följsam eller motsträvig? Tänkte väl det. Det finns en anledning till att tidningar, böcker och i princip alla texter skrivs enligt regler. De underlättar för läsaren. Gör din läsupplevelse behaglig och trygg.


Använd best practice

Om du ser att 90 procent av dina konkurrenter skriver på ett visst sätt, så är det förmodligen för att det fungerar. De har testat, filat och prioriterat – så varför ska du behöva göra samma sak? Följ best practices – men lägg din egen touch.

Har du läst ända hit? Härligt. Testa några av de här knepen så lovar jag att dina kunder blir gladare. Människor trivs i enkel kommunikation. Lycka till.