Över 150 AI-drivna GPT:er skapade för våra kunder
En skräddarsydd GPT kan skapa texter som hjälper ett varumärke att skala upp sin närvaro i alla sina kanaler och samtidigt behålla en jämn tonalitet. Därför hjälper vi på Viva våra kunder att programmera en GPT som kommunicerar precis som dem. Hittills har vi skapat över 150 GPT:er.
"– AI har inte bara förändrat vårt sätt att arbeta – det har öppnat dörrar till nya möjligheter. Genom att kontinuerligt utveckla våra GPT:er, med fokus på effektivitet och kvalitet, strävar vi efter att leda utvecklingen både internt och externt. Vi ser fram emot att fortsätta kombinera AI, data och mänsklig expertis för att leverera ännu större värde under 2025."
Sedan ChatGPT tog marknaden med storm 2022 har potentialen i generativ AI hela tiden ökat. 2023 kom möjligheten att programmera egna, specialiserade GPT:er direkt i ChatGPT, och sedan dess har vem som helst kunnat utforma en GPT som är anpassad för unika uppgifter, som till exempel att generera innehåll utifrån ett specifikt varumärkes tonalitet.
Men även om möjligheten att skapa en GPT är tillgänglig för alla, är det en del arbete som krävs för att skräddarsy en GPT efter ett varumärkes unika förutsättningar, tonalitet, affärsstrategier och marknader på ett tillfredsställande sätt.
Tack vare våra SEO- och SEM-experters erfarenhet av GPT-programmering, är det ändå möjligt för våra kunder att få tillgång till AI-optimerad kommunikation.
En av initiativtagarna i detta arbete är vår SEO Manager Ricky Pettersson. Han har programmerat många av de GPT:er vi har skapat på Viva, och för honom har AI blivit en naturlig del av vardagen.
–Som SEO Manager på Viva har jag en perfekt plattform för att utforska och utnyttja AI:s potential för effektivisering. Idag kan jag inte föreställa mig att arbeta utan AI. Det som driver mig att använda AI är dess unika förmåga att förbättra kvalitet, vara ett konstant bollplank och möjliggöra att skapa mer värde på kortare tid. Mycket av mitt arbete handlar om att skapa strategier som kombinerar AI:s kapacitet med den data och de erfarenheter vi har inom yrket, säger Ricky Pettersson.
Även om Ricky är en av dem som verkligen tagit fasta på kraften i generativ AI, håller han fast vid att AI helt enkelt är ett verktyg av många andra – inte någon slags magi.
–AI är bara så kraftfullt som de instruktioner, den data och den strategi vi människor ger det. Precis som en avancerad miniräknare inte gör dig till matematiker, kräver AI att vi förstår hur vi ska använda det för att verkligen uppnå resultat. Det är alltid den mänskliga insatsen som gör skillnaden, säger Ricky Pettersson.
En som verkligen vet hur han ska använda AI för att uppnå resultat och som ständigt har tagit sitt samarbete med AI till nya höjder är Anders Enochsson, SEM Manager på Viva. Han uppskattar att AI har effektiviserat hans arbete med hela 30% det senaste året.
– Arbetet med SEM och SEO har förändrats drastiskt sedan jag började integrera AI i mitt arbete. Plötsligt kan jag till exempel hantera avancerad dataanalys som involverar Python-programmering och specialverktyg för dataanalys som jag tidigare inte behärskade. AI har inte bara effektiviserat mitt arbete utan även utökat mina färdigheter och möjligheter, säger Anders Enochsson.
Produktionen av GPT:er har ökat stadigt på Viva under 2024, och många av de 150 GPT:er vi har programmerat är skapade för att våra kunder själva ska kunna använda dem i sitt arbete. Dessa verktyg gör det möjligt för kunderna att driva sina mål framåt, samtidigt som vi på Viva arbetar nära dem för att sätta strategin och säkerställa att de når framgång genom specialiserade GPT:er.
– AI har inte bara förändrat vårt sätt att arbeta – det har öppnat dörrar till nya möjligheter. Genom att kontinuerligt utveckla våra GPT:er, med fokus på effektivitet och kvalitet, strävar vi efter att leda utvecklingen både internt och externt. Vi ser fram emot att fortsätta kombinera AI, data och mänsklig expertis för att leverera ännu större värde under 2025, säger Ricky Pettersson.