Så använder du Stories i sociala medier

3

Publicerad 13 mars 2019, 10:03 av Alette Sörensen

Stories är det formatet som fått störst genomslag i sociala medier de senaste åren. Inte nog med det, formatet fortsätter att växa i rekordfart och utmanar samtidigt de traditionella sätten som vi kommunicerar med vår målgrupp. Stories är inte längre en hype som vi som marknadsförare kan låta passera i väntan på nästa trend. Det är dags att haka på för att inte halka efter.

Två år efter att Instagram Stories lanserades (i 2016) hade formatet 400 miljoner dagliga användare. Därmed blev stories det snabbast växande formatet som Facebook (som äger Instagram) någonsin släppt. Visst, idéen bakom stories var inte helt unik – många hade tidigare bekantat sig med stories via Snapchat. Men spridningen av formatet nådde en helt ny bredd genom Instagram. I dag är det 500 miljoner konton på Instagram som använder stories dagligen.

Efter succén på Instagram har formatet även lanserats på Facebook och de Facebook-ägda meddelande-apparna WhatsApp och Messenger. Och effekten har inte låtit vänta på sig. De senaste sifforna visar att WhatsApp status (som stories-formatet heter där) har 450 miljoner dagliga användare och Messenger har tillsammans med Facebook Stories 300 miljoner användare.

Så hur kommer det sig att formatet är så populärt? En stor del av förklaringen ligger i att formatet inte ställer samma krav till kvalitet och utformning eftersom en story bara finns tillgänglig under 24 timmar. Innehållet ska vara, eller åtminstone upplevas, spontant, enkelt och personligt. Vid sidan om detta uppdateras formatet ständigt med nya funktioner som gör det lekfullt och underhållande att både skapa egna stories och att ta del av vänners stories.

En annan förklaring till formatets popularitet är att en story upptar hela mobilskärmen och störs inte av andra inlägg eller annonser.

Med det stora antalet användare och den starka positionen som stories har inom sociala medier, återstår bara att vi som marknadsförare tar tillvara på möjligheterna med stories. I en studie som gjorts på uppdrag av Facebook svarade 62% av de tillfrågade att de fått ett ökat intresse för ett varumärke eller en produkt efter att de sett den i en story. Studien gav också svar på vilket innehåll som användarna vill se från företag: Stories som presenterar nya produkter, erbjudanden, tips och råd samt stories som är okomplicerade och känns äkta har större sannolikhet att väcka målgruppens intresse.

 

Slutligen, hur tar man tag i marknadsföring på stories? Vi summerar med dessa handfasta tips:

 

  • Planera och satsa – kör helhjärtat. Låt stories bli en likvärdig del av er marknadsföringsplan som er övriga satsning i sociala medier. Planera vilka teman ni ska lyfta och sätt en tidsplan för att säkerställa kontinuitet. 
  • Sätt skilda strategier för organiska stories och stories-annonser – detta eftersom de når era kunder i olika faser av kundresan. Annonserna når ut till nya potentiella kunder med säljande budskap i syfte att få dem att upptäcka och överväga era produkter. Organiska stories visas däremot för befintliga kunder. Här behöver fokus ligga på att bygga vidare på förtroendet, skapa långsiktiga relationer och lojala kunder. 
  • Anpassa innehållet till stories-formatet. Nyttja möjligheten att använda hela skärmytan – skapa både annonser och organiska stories i stående format. Använd rörligt material som väcker uppmärksamhet och undvik att visa en stillbild i 15 sekunder – då är risken att användarna swipat vidare för länge sen. 
  • Engagera och var kreativ. Det kreativa och lekfulla är en del av förklaringen till formatets popularitet. Löpande görs uppdateringar som underlättar för att skapa stories som engagerar och överraskar. Använd verktygen för att skapa stämning och engagera. Visa att ni önskar kontakt och dialog med målgruppen genom att ställa frågor – vad tycker de om er senaste produkt och hur använder de den? Skapa enkla omröstningar/polls. (En färsk nyhet är att det numera också är möjligt att använda poll i annonser). Bjud på er själva, var personliga och visa glimtar ”bakom kulisserna”. Tom på idéer? Hämta inspiration hos andra och ser hur de gör i sina stories. 
  • Utvärdera och förbättra. Följ statistiken och utvärdera resultatet – hur togs storyn emot? Var det många som såg storyn eller många som lämnade? Testa olika innehåll och lär er vad som fångar er målgrupps intresse och som engagerar. Fråga gärna målgruppen de vill se mer av. Och framför allt, ha tålamod – ge er själva tid att testa och lära er vad som fungerar.

 

Mot målet att få målgruppen att upptäcka er, och att bli lojala kunder, lönar det sig att vara redo att utforska nya möjligheter – och nya format.

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy