Försäljning på Amazon – vad alla e-handlare bör ha koll på

3

Publicerad 22 januari 2019, 12:01 av Joachim Almeke

Amazon är idag en av världens största plattformar för onlineförsäljning och dess grundare Jeff Bezos har uttalat målet att kunden ska kunna köpa precis allting via plattformen. Förra året omsatte bolaget nästan 178 miljarder dollar varav en liten del kommer från Sverige. Frågan om när e-handelsjätten Amazon ska lansera i Sverige har varit en snackis ett bra tag nu.

När Amazon bjöd in till presskonferens i december förra året satt hela Sveriges e-handelsföretag som på nålar; nu skulle de (Amazon) berätta att en lansering i Sverige var på gång! Istället presenterades att AWS:s molntjänster blir tillgängliga i Sverige. Vi har även läst artiklar om stora markreservationer av Amazon samt att toppdomänen .se är köpt och omdirigerad till deras tyska hemsida. Allt detta tyder på att Amazon är på gång med en lansering i Sverige; frågan är när? Kommer de till Sverige under 2019? Som e-handlare är det bra att känna till hur Amazon fungerar. Denna bloggpost sammanfattar grunderna i hur man säljer på Amazon.

 

Amazon marketplace

 

Om du inte hört talas om Amazon Marketplace är det dags att spetsa öronen. På Amazon Marketplace hittar du all världens produkter från alla världens företag och även från privatpersoner som kränger både nytt och begagnat. Precis som Google hittar den informationen som du söker på är Amazon en sökmotor som fokuserar på produkter och försäljning. Det kan alltså kort beskrivas som en sökmotor för dig som vill handla online. Du behöver ingen webbshop för att sälja på Amazon utan du registrerar enkelt ett konto på plattformen. Månadsavgiften är beroende på hur många produkter du tänker sälja per månad plus att Amazon alltid kommer ta en liten del i provision av varans pris vid försäljning. Du sköter dina produkter och din försäljning via Amazons Seller Central. Där kan du lätt lägga till produktbeskrivningar, uppdatera lagerstatus och ta hand om betalningar. Det finns även möjlighet att skicka delar eller hela sitt lager till Amazon (FBA – Fulfillment by Amazon) och använda dem som en 3PL (tredjepartslogistik), där Amazon sköter allt från försäljning till transport och returer. Med denna fullservicetjänst kommer man åt Amazons grymma logistik som har gjort sig känd över hela världen för sin punktlighet och sina nyskapande transportmetoder, som exempelvis drönare eller leverans inom en (1) timme.

 

Amazon Prime

 

Prime är en kundklubb som ger dig tillgång till ett stort antal medlemsförmåner.

Ett medlemskap innebär bland annat att du får gratis frakt inom två dagar på i princip alla varor som skickas via Amazon. Du får tillgång till Prime Photos (fritt utrymme att ladda upp dina bilder till ) och Prime Video (streama kända tv-serier och filmer som på Netflix) och detta är bara några av alla fördelar. Amazon Prime har idag över 100 miljoner prenumeranter världen över och kostar ca 80 kr per månad.

 

Annonsera på Amazon

 

Sponsrade produkter
Amazon erbjuder givetvis annonser på sin plattform. Dessa annonser påminner och fungerar likt Google Ads. Det finns olika typer av annonser där det mest förekommande formatet är sponsrade produkter som visas i sökresultat.

 

Produktannons
Som annonsör kan du även visa dina annonser inne på en produktsida eller som rekommenderad produkt längst ner i på sidan.

 

Headline Search Ads (HSA)
Högst upp i sökresultatet finns det ett annonsutrymme likt en banner där man som annonsör har möjlighet att exponera upp till tre (3) produkter med möjlighet att länka till en unik landningssida. Dessa annonser kallas för Headline Search Ads och är den dyraste annonsplatsen på Amazon.

 

Detta var en kort introduktion till försäljning via Amazon. Jag kommer fortsätta skriva om ämnet och nästa gång tänkte jag berätta vad som krävs för att bli  en lyckosam e-handlare på Amazon.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
7

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy